Avaimia Raamattuun
-ohjelmat 7.-11.1.02
Hengessään köyhät
Maanantai
7.1.02
Tiistai 8.1.02
Keskiviikko 9.1.02
Torstai 10.1.02
Perjantai 11.1.02
Maanantaina
7.1.02
Jeesuksen vuorisaarna on
maailman kuuluisin ja arvostetuin puhe. Sitä ovat ihailleet monet
sellaisetkin, jotka eivät usko Jeesukseen Jumalan Poikana ja
maailman Vapahtajana. Useimmiten se on koettu ennen muuta
moraalilaiksi, joka vastaa sisimpäämme kirjoitettua ns.
luonnollista lakia. Vuorisaarna saa kuitenkin aivan uuden
sisällön, kun lähdemme tutkimaan sitä Jeesuksen omasta
johdannosta käsin, autuaaksi julistuksista. Niissä Jeesus kertoo
ensimmäiseksi, keille vuorisaarna on osoitettu, ja vasta sen
jälkeen hän kuvaa autuaiksi nimeämiensä ihmisten elämää
täällä maailmassa.
Koko vuorisaarnan
hätkähdyttävin kohta on Jeesuksen aloitus: "Autuaita
ovat hengessä köyhät, sillä heidän on taivasten
valtakunta" (5:3).
Kun Jeesus aikanaan
lausui nämä sanat, ne synnyttivät luultavasti ällistyneen
hiljaisuuden vuoren rinteelle kokoontuneessa väkijoukossa. Kuulijat
olivat pääasiassa tavallista kansaa, fariseusten ja lainopettajien
halveksimaa. Nämä olivat luoneet ihmisten mieliin vahvana
käsityksen, että todellisesti hurskaita, Jumalalle mieluisia,
olivat vain ne, jotka heidän tavallaan ahkerasti tutkivat
kirjoituksia ja pyrkivät niitä kaikessa noudattamaan. Heillä oli
tiukka säännöstö sekä maallista että hengellistä elämää
varten. Tavallinen kansa oli kaukana siitä. - Jeesus puhui jotakin
aivan toista, ennen kuulumatonta.
Jokaisella ihmisellä on
luonnostaan sellainen käsitys, että on tavalla tai toisella
muututtava paremmaksi, jos tahtoo tulla Jumalan hyväksymäksi. Joku
päättää sen tähden luopua joistakin pahoiksi kokemistaan
tavoista, toinen pyrkii kaikin keinoin elämään ihanteidensa
mukaan, joku tekemään jotakin toisten hyväksi. Joillekin
kristillisyys merkitsee vahvaa elämänhallintaa tai sovinnaista,
ympäristönsä mukaista käyttäytymistä. Silloinkin, kun kokee
elämässään epäonnistuneensa, haluaa ensin päästä jaloilleen
voidakseen lähestyä Jumalaa. Jeesus romuttaa tämän ajattelun
yhdellä lauseella. Hän julistaa autuaiksi hengessään köyhät.
Jeesuksen köyhistä
käyttämä sana tarkoittaa rutiköyhää, keppikerjäläistä,
sellaista, jolla ei ole kerrassaan mitään. Köyhän on jäätävä
kerjäläisenä toisten armoille. Tämän kaltainen äärimmäinen
köyhyys on nöyryyttävää. Jeesus ei kuitenkaan tarkoita
taloudellista ahdinkoa. Raamatussa ei ihannoida köyhyyttä, sillä
Jumalan valtakunnan kannalta se on yhtä ongelmallista kuin
rikkauskin. Kylväjävertauksessaan Jeesus toteaa:
"Orjantappuroihin kylvetty taas kuvaa sanan kuulijaa, jossa
tämän maailman huoli ja rikkauden viettelys tukahduttavat sanan,
eikä hän tuota satoa" (Matt.13:22). Huolet ja halu rikastua
voivat yhtäläisesti täyttää ihmisen mielen, niin ettei Jumalan
sanalle jää sijaa.
Köyhä tulee heprean
kielessä samasta juuresta kuin nöyrä ja kiusattu. Hengen köyhyys
merkitsee ihmisen sisimmän asennetta Jumalan edessä, sielun
äärimmäistä köyhyyttä. Ei ole tuotavana Jumalan eteen
onnistunutta elämää, ei edes jumalanpelkoa, uskoa tai rakkautta,
ainoastaan elämänsä ja sydämensä syntisyys, josta ei kykene
vapautumaan.
Hengen köyhyys ei ole
alemmuuden kokemista, itsensä vähättelemistä, itsetunnon
heikkoutta tai itsensä kunnioittamisen puutetta. Se on syntisen
ihmisen jäämistä synteineen Herran armon varaan. köyhyyden
kohtaamme mm. psalmissa 51, kun kuningas Daavid rukoilee:
"Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden. Pyyhi pois
minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi
rikoksestani, puhdista minut synnistäni. Minä tunnen rikokseni, ja
syntini on aina minun edessäni. Sinua ainoaa vastaan minä olen
tehnyt syntiä, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun
silmissäsi." Hurskas Daavid oli langennut syntiin tavalla,
jota hän ei ehkä olisi parhaina päivinään uskonut
mahdolliseksi. Hän oli pudonnut "pohjalle", niin kuin
sanotaan. Hänellä ei ollut tuotavana Jumalalle onnistumista,
hurskautta tai Jumalan tahdon täyttämistä. Hän oli sotkeutunut
verkkoon, josta hän ei päässyt pois. Hänellä oli vain syntinsä
ja polttava syyllisyytensä. Hänellä ei ollut muuta mahdollisuutta
kuin kerjätä armoa armolliselta Jumalalta. Hän oli joutunut
laskeutumaan Jumalan köyhien joukkoon.
Hengen köyhyyttä
kuvastaa myös Paavalin tunnustus, kun hän sanoo olevansa
syntisistä suurin, kaikista pyhistä halvin (1.Tim.1:15; Ef.3:8).
Jumala oli näyttänyt hänelle hänen todellisen tilansa pyhien
kasvojensa edessä, miehelle, joka aiemmin sanoi olevansa täysin
nuhteeton Jumalan edessä (Fil.3:5). Paljon täytyi tapahtua, ennen
kuin niin erinomaisesta miehestä tuli "Jumalan köyhä",
mutta jos niin ei olisi käynyt, hän olisi kuollut vain yhtenä
oman aikansa rabbina.
Vain köyhät
kääntyvät tosissaan, avuttomina Jumalan puoleen. Köyhyys on
tehnyt heidät nöyriksi. He ovat kuin kerjäläiset Jumalan
valtakunnan portin pielessä pyytämässä armoa ja apua. Heille
ovat kultaakin kalliimpia Jumalan sanat: "Minä katson sen
puoleen, joka on [hengessä] köyhä, jolla on särjetty henki, ja
joka vapisee minun sanani edessä" (Jes.66:2). Se antaa heille
toivon. Jumala ei hylkää heitä, vaikkei heillä ei ole tuotavana
kuin syntinen sydämensä. Se on Jumalan suurenmoinen lupaus niille,
jotka pelkäävät olevansa liian huonoja Jumalalle.
Toisten korvissa
Jeesuksen santa kuulostavat uudelta vaatimukselta entisten lisäksi.
Onko kysymys lupauksesta vai vaatimuksesta, siitä puhutaan huomen
aamuna.
Tiistaina
8.1.02
Eilen aamuna puhuttiin hengen
köyhyydestä, jolla Jeesus avasi vuorisaarnansa. Hän aloitti
radikaalilla julistuksella: "Autuaita ovat hengessä köyhät,
sillä heidän on taivasten valtakunta."
Jeesus romutti näin
ihmisen luonnollisen uskonnollisuuden keskeisen ajatuksen, jonka
mukaan ihmisellä pitää olla jotakin annettavaa Jumalalle.
Ihmiselle tyypillinen asenne näkyy mm. sen fariseuksen rukouksessa,
jota Jeesus kuvaa eräässä puheessaan. Mies sanoi: "11. - -
'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole niin kuin muut ihmiset,
riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, en myöskään niin
kuin tuo publikaani. 12. Minä paastoan kahdesti viikossa ja annan
kymmenykset kaikista tuloistani'." - Hän oli hurskas mies,
tunsi Raamattunsa, osasi rukoilla ja eli jumalisesti. Jeesuksen
mukaan hän ei kuitenkaan mennyt kotiinsa vanhurskaana, Jumalalle
kelpaavana, Jumalan hyväksymänä.
Toisin oli sen
veronkerääjän laita, joka jäi temppelin takaosaan. Hänen
sydämensä oli täynnä, mutta sanoja oli vähän. "Hän ei
edes tohtinut nostaa katsettaan taivasta kohti, vaan löi rintaansa
ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'."
(Luuk.18:13.) Mies oli hengessään köyhä. Hänellä oli Jumalalle
tuotavana vain oma syntinen sydämensä ja elämänsä. Jeesus
todisti hänestä: "Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa
vanhurskautettuna ohi tuon toisen. Jokainen, joka itsensä
ylentää, alennetaan, mutta joka alentaa itsensä, se
ylennetään."
Jeesuksen arvio on
hämmentävä, sillä luulisimme hänen arvioineen miehiä aivan
toisella tavalla. Jos ihmisen paras ei kelpaa Jumalalle, mitä hän
sitten tahtoo. Onhan meille opetettu, että Jumalan luo saa tulla
sellaisena kuin on? Se on toki totta, mutta Jumalan sanan valossa on
varmaa myös se, että toiset lähtevät hänen luotaan tyhjinä,
kun taas toisille on avautuu taivaan portti. Jeesus ilmaisee asian
näinkin: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
Minä en ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä
parannukseen." (Luuk.5:31-32.)
Ihminen tulee
hengessään köyhäksi, kun Jumalan sana osoittaa hänelle hänen
syntinsä niin suuriksi, ettei hän voi niitä millään voittaa ja
niistä itse vapautua. Hengessään köyhät ovat autuaita siksi -
ja vain siksi - että he avuttomuudessaan panevat turvansa yksin
Jeesukseen Kristukseen. Kaikkivaltias Jumalan Poika tuli köyhäksi
syntiseksi meidän syntiemme tähden. Hän otti päälleen Jumalan
vanhurskaan vihan meidän sijastamme. Siinä on jokaisen syntisen
toivo. - Jos sinut alennetaan köyhäksi, ei sitä tarvitse
pelätä. Jeesus on itse ollut köyhä ja ottaa vastaan kaikki
hengessään köyhät.
Hengen köyhyys tuntuu
vaatimuksena niiden mielestä, jotka eivät tahdo nähdä totuutta
itsestään Jumalan sanan valossa eivätkä taivuttaa polviaan
Ristin miehen edessä. Itseensä tyytyväiset ihmiset, jotka
kulkevat ylväinä omassa hurskaudessaan, eivät näe köyhäksi
tullutta Kristusta, eivät tunne häntä, eivät ole kiinnostuneita
hänestä.
Köyhien evankeliumia on
vaikea käsittää. Jopa Johannes Kastaja joutui ymmälleen . Hän
oli odottanut, että Jeesus olisi ollut toisenlainen. Hänhän oli
julistanut: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva
minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan en ole kelvollinen
päästämään. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa
puimatanterensa. Viljan hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän
polttaa sammumattomassa tulessa." (Luuk.3:16-17.) Häntä
hämmensi se, että Jeesus meni publikaanien koteihin ja antoi
syntejä anteeksi prostituoiduille. Ollessaan Herodeksen vankina
Johannes lähetti kaksi opetuslastaan kysymään Jeesukselta:
"Oletko sinä se tuleva, vai onko meidän odotettava
toista" (Matt.11:3)? Jeesuksen vastaus Johannekselle oli paljon
puhuva. Hän viittasi profeetta Jesajan kirjaan sovittaen hänen
sanansa itseensä: "Herran Henki on minun päälläni, sillä
hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille"
(Luuk.4:18).
Ihminen voi langeta
elämässään syvälle tuntematta silti syntiään, tulematta
köyhäksi. Näin kävi toiselle niistä kahdesta rikollisesta,
jotka ristiinnaulittiin yhdessä Jeesuksen kanssa (Luuk.23:39-43).
Kuoleman edessä hän vain pilkkasi Jeesusta. Toinen oli pysähtynyt
ajattelemaan mennyttä elämäänsä ja Jumalaa. Hän oli mennyt
itseensä. Siksi hän sanoi toverilleen: "Etkö sinä edes
pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman tuomion alainen? Me
kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä tekomme
ansaitsevat, mutta tämä ei ole tehnyt mitään pahaa." Hän
näki jotakin elämästään ja sisimmästään sen Jumalan edessä,
jonka hän oli pian kohtaava. Hän oli tullut köyhäksi, ja hän
kääntyi uskossa sen Jeesuksen puoleen, joka riippui ristillä
hänen vieressään. Sen osoittavat hänen sanansa Jeesukselle:
"Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." Se
riitti. Jeesus lupasi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle:
tänä päivänä sinä olet oleva minun kanssani
paratiisissa." Ristillä kuoleva rikollinen oli siirtynyt
Jumalan valtakuntaan.
Kuinka voi tulla
hengessään köyhäksi ja omistaa Jumalan valtakunnan? Siitä
puhutaan huomen aamuna.
Keskiviikkona
9.1.02
Olemme edellisinä aamuina puhuneet
hengen köyhyydestä, josta Jeesus aloitti vuorisaarnansa. Tänä
aamuna aiheemme on: Kuinka voi tulla hengessään köyhäksi?
Kukaan ei tule
köyhäksi vapaaehtoisesti. Me vihaamme köyhyyttä, maallista yhtä
hyvin kuin hengellistä. Kun tajuamme tehneemme väärin toista
ihmistä kohtaan tai näemme vaikka välähdyksen omaisesti jotakin
sisimpämme pahuudesta niissä katkeruuden tai vihan myrskyissä,
joita silloin tällöin koemme, me puolustaudumme raivokkaasti,
selitämme asiat itsellemme parhain päin, syytämme toisia tai
olosuhteita tai jopa Jumalaa. Voimme psykologisoida ongelmamme,
pyrkiä pakoon rukoilemalla entistä enemmän tai vaatimalla
itseltämme parempia suorituksia. Kun tilanne menee ohi, huokaamme
helpotuksesta.
Toisinaan haluamme
nähdä Pyhän Hengen vaikutuksia ja kokea hänen voimaansa. Ihmeet
ja merkit vahvistavat uskoamme kaikkivaltiaaseen Jumalaan, jonka
odotamme muuttavan meitä paremmiksi. Tosiasiassa emme ole missään
vaiheessa suostuneet tulemaan köyhiksi Jumalan edessä.
Koska kuitenkin
tiedämme, että publikaanin osa on parempi kuin fariseuksen,
sanomme helposti olevamme suuria syntisiä, vaikka emme sitä
sydämessämme myönnäkään. Luther kirjoittaa Galatalaiskirjeen
selityksessään: "He kyllä suullaan tunnustavat olevansa
syntisiä, he niin ikään tunnustavat joka päivä tekevänsä
syntejä, mutta ei niin törkeitä eikä monia, etteivät niitä
voisi teoillaan poistaa. Vieläpä he tämän lisäksi pyrkivät
viemään vanhurskautensa ja ansionsa Kristuksen tuomioistuimen
eteen ja tuomarilta vaatimaan niiden korvaukseksi iankaikkista
elämää. Mutta etteivät - aito pyhinä veljinä - olisi kokonaan
puhtaita, kuvittelevat he itselleen joitakin syntejä, että ylen
hartaina publikaanin kanssa voisivat niitä anteeksi anoa: 'Jumala,
ole minulle syntiselle armollinen!'"
Kukaan ei voi itse
tehdä itsestään köyhää Jumalan edessä. Siihen tarvitaan
Jumalan sanaa ja Pyhän Hengen työtä. Tietysti Raamattuun voi
suhtautua kuin sanomalehteen, jolloin silmät liukuvat tiettyjen
osien ohi ja pysähtyvät vain johonkin mielenkiintoiseen kohtaan.
Mikään ei silloin välttämättä kosketa lukijaa
henkilökohtaisesti. Jos taas paneutuu Raamatun lukemiseen
rukoillen, että Pyhä Henki tekisi sanan eläväksi sydämelle,
jotakin alkaa tapahtua. Jumala puhuu. Hän osoittaa meille tahtonsa
ja vaatii sen mukaista elämää. Jos Jumala sanoo: "Pankaa sen
tähden pois valhe ja puhukaa totta kukin lähimmäisensä
kanssa", hän todella odottaa meiltä sitä (Ef.4:25). Kun hän
sanoo: "Kaikki katkeruus, kiukku, viha, huuto ja herjaus,
kaikki pahuus olkoon kaukana teistä", hän esittää meille,
minkälaisia meidän tulee olla sisintämme myöten (Ef.4:31). Ne
eivät ole vain sanoja. Ne ovat hänen tahtonsa, josta emme voi
hänen kanssaan keskustella.
Jeesus toteaa: "Jos
joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, hän tulee tuntemaan, onko
tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani" (Joh.7:17).
Kukaan ei tule tuntemaan Jumalan sanan voimaa, jollei ole
vakavissaan pyrkinyt elämään sen mukaan. Jaakob kirjoittaa:
"Jos joku on sanan kuulija mutta ei tee sen mukaan, hän on
kuin mies, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan. Hän
katselee itseään, poistuu ja unohtaa heti, millainen oli."
(Jaak.1:23-24.)
Tulos Jumalan sanan
noudattamisesta on hämmentävä. Kun yrittää tehdä, mitä
käsketään, huomaa, ettei pysty siihen. Yrittää ja rukoilee,
mutta kokee epäonnistuvansa vielä pahemmin. Tekee päätöksiä ja
lupauksia itselleen ja Jumalalle, mutta ei kykene pitämään
niitä. Totuuden kohtaaminen on karvas. Paavali muotoilee oman
kokemuksensa sanoiksi: "Minä kyllä tiedän, ettei minussa, se
on, turmeltuneessa luonnossani asu mitään hyvää. Tahtoa minulla
kyllä on, mutta ei ole voimaa hyvän toteuttamiseen. Sillä sitä
hyvää, mitä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en
tahdo, minä teen." (Room.7:18-19.)
Jumala ei lopeta edes
siihen. Hän puhuu synnin tuomiosta, kadotuksesta. Ihmisen
ensimmäinen reaktio siihen on jyrkkä vastustus. Sisin huutaa,
ettei rakastava Jumala voi tuomita ihmistä ikuiseen kadotukseen.
Joku väittää, ettei kadotusta voi olla olemassakaan. Kuitenkin
Jumalan sanan valossa sydän taipuu hiljalleen tunnustamaan:
"Kadotus on minulle oikea tuomio. Sen minä ansaitsen."
Missä ovat hyvät työt? Niitä ei ole. Sana on osoittanut ne
likaisiksi. Missä on oma hurskaus? Sekin on menetetty. Sana on
näyttänyt sen mitättömäksi. Jäljellä ei ole mitään hyvää
Jumalalle tuotavana. On vain syntinen elämä ja likainen sydän. Se
on hengen köyhyyttä.
Kuule, mitä Jumala
sanoo sinulle joka huokailet: "Jumala armahda minua
syntistä": "25. Minä, minä pyyhin pois sinun
rikkomuksesi itseni tähden, enkä muista sinun syntejäsi."
Jes.43:25.
Hän pyyhkii pois kaikki
sinun syntisi, eikä niitä enää ole. Hän tekee sen itsensä
tähden. Hän on astunut Pojassaan alas taivaasta ja kärsinyt sinun
syntiesi rangaistuksen. Vain sen tähden hän antaa sinulle kaiken
anteeksi. Aivan kaiken. Eikä hän enää muista sinun syntejäsi.
Hengessään köyhät
ovat Jeesuksen mukaan autuaita. Huomenna puhutaan siitä, mitä
autuaalla tarkoitetaan.
Torstaina
10.1.02
Olemme edellisinä aamuina puhuneet
vuorisaarnan ensimmäisestä jakeesta: "Autuaita ovat hengessä
köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta." Olemme
keskittyneet hengen köyhyyteen. Nyt on aika todeta, että Jeesuksen
mukaan hengessään köyhät ovat autuaita.
Koska autuas on usein
koettu liian vaikeaksi sanaksi, se on monissa hengellisissä
puheissa muutettu onnelliseksi tai onniteltavaksi, jopa autuaan
onnelliseksi. Näin on etäännytty sanan varsinaisesta
sisällöstä. Nykysuomen sanakirjan mukaan autuaaksi sanotaan
sellaista, joka on saavuttanut tai saavuttaa iankaikkisen elämän.
Autuus on sen mukaan uskonnollinen termi, jonka sisältönä on
"täydellinen onnellisuus, joka saavutetaan Jumalan
yhteydessä". Näin määriteltynä käsitys autuaasta on
selkeämpi kuin monissa hartauspuheissa, joissa painopiste on
siirtynyt ihmisen tunnetilaan.
Raamatussa autuas
merkitsee ennen muuta Jumalan hyväksymää ihmistä. Sana tulee
sisällöltään lähelle vanhurskauttamista. Sen vastakohta ei ole
onneton vaan hylätty, Jumalan hylkäämä.
Otan yhden esimerkin
Vanhasta testamentista. Hurskas kuningas Daavid oli langennut
syntiin tavalla, jota hän ei ehkä olisi parhaina päivinään
uskonut mahdolliseksi. Hän oli ottanut toisen miehen vaimon ja
murhauttanut tämän miehen. Sitten hän sai Jumalalta tuomion
synnistään profeetta Naatanin välityksellä. "9. Miksi
olet pitänyt halpana Herran sanan ja tehnyt sitä, mikä
on pahaa hänen silmissään? Heettiläisen Uurian sinä olet
surmannut miekalla, tappanut hänet ammonilaisten miekalla, ja
hänen vaimonsa olet ottanut vaimoksesi. 10. Sen tähden miekka ei
ole milloinkaan väistyvä sinun suvustasi, koska olet pitänyt
halpana minut."
Daavidilla oli vain
syntinsä ja polttava syyllisyytensä, valheita syyllisyytensä
peittämiseksi ja ahdistavaa vaikenemista. Hän kuvaa tuntojaan
psalmissa 32: "3. Kun minä vaikenin synnistäni, riutuivat
luuni jokapäiväisestä valituksestani. 4. Sillä yötä päivää
oli sinun kätesi raskaana päälläni. Minun elinnesteeni kuivui
kuin kesän helteessä." Hänen ruumiinsakin reagoi hänen
raskaaseen syyllisyyteensä. Lopulta hän taipui Jumalan eteen. Hän
joutui laskeutumaan Jumalan köyhien joukkoon. Hän jatkaa psalmissa
32: "5. Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja
tekojani. Minä sanoin: 'Minä tunnustan Herralle rikokseni,' ja
sinä annoit anteeksi syntini, johon olin syyllinen."
Jumala kuuli hänen
huutonsa ja antoi hänelle anteeksi. Siksi hän aloittaa psalmin 32:
"Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti
on peitetty! 2. Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja
tekojaan, ja jonka hengessä ei ole vilppiä!"
Daavid oli autuas, koska
hän oli saanut syntinsä anteeksi. Herra ei lukenut hänelle hänen
pahoja tekojaan. Ne olivat olemassa, mutta niitä ei enää
luettu hänen syykseen! Jumala oli vanhassa liitossakin antanut
sovituksen synneistä, uhrieläimen, joka kantoi ihmisen
syyllisyyden ja vuodatti verensä ihmisen syntien tähden. Siksi
Jumala voi armahtaa ihmisen. Meillä on uhri, joka riittää
sovitukseksi kaikille ihmisille kaikkina aikoina, Jeesus Kristus.
Saamme olla autuaita,
kun Jumala antaa syntimme ja syyllisyytemme anteeksi. Daavid
käyttää anteeksiannosta kolmea ilmaisua. Ensinnäkin hän
iloitsee siitä, että hänen syntinsä oli pyyhitty pois, siirretty
sivuun (aor.). Psalmissa103 sanotaan: "Niin kaukana kuin itä
on lännestä, niin kauas hän siirtää meistä rikkomuksemme"
Miikan kirjan luvussa 7 on sanat: "Kaikki heidän syntinsä
sinä heität meren syvyyteen" Jos Jumala ei siirrä syntiämme
sivuun, se seuraa meitä kuin oma varjomme.
Toinen ilmaisu
'peitetty' merkitsee syntiemme peittämistä Jumalan näkyvistä
ikuisiksi ajoiksi. Mikä voi peittää syntimme niin täydellisesti?
Sijaissovitus, Jeesuksen veri.
Kolmanneksi Daavid sanoo
autuaaksi ihmistä, jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojaan.
Syntiämme ei enää lueta meidän syyksemme. Jeesus on ottanut
syntimme ja syyllisyytemme ja kärsinyt jo niiden rangaistuksen.
Saamme hänen tähtensä olla vapaat.
Kukaan ei ole autuas
ilman hengen köyhyyttä ja
Jumalan täydellistä anteeksiantoa. Vaikka Jeesus käyttää monia
ilmaisuja kuvatessaan autuaita ihmisiä, ne kaikki kiertyvät
lopulta samaan. Autuus tulee ainoastaan Jumalalta, lahjana.
Jo pelkästään
käyttämällä autuas-sanaa Jeesus panee kuulijansa miettimään,
kenen hyväksyntä on heille ensisijaista: Jumalan vai ihmisten.
Tämän taistelun käy sielussaan läpi jokainen ihminen. Sen
tunsivat opetuslapset, jotka perimätiedon mukaan Johannesta lukuun
ottamatta kärsivät marttyyrikuoleman. Omissa taisteluissaan
Paavali totesi: "Jos vielä pyrkisin miellyttämään ihmisiä,
en olisi Kristuksen palvelija" (Gal.1:10). Hänkin maksoi
siitä hengellään.
Perjantaina
11.1.02
Olemme tällä viikolla puhuneet
vuorisaarnan ensimmäisestä jakeesta, Matt.5:3: "Autuaita ovat
hengessä köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta."
Tänään puhumme siitä valtakunnasta, joka kuuluu hengessään
köyhille.
Raamatun mukaan
keskellämme on valtakunta, jota emme varsinaisesti näe ja jonka
rajoja emme pysty vetämään. Matteus sanoo sitä taivasten
valtakunnaksi ja puhuu siitä 32 kertaa. Vanhan testamentin
mukaisesti hän käyttää monikkomuotoa. Muut apostolit
nimittävät sitä Jumalan valtakunnaksi. Yhteensä valtakunnasta
puhutaan evankeliumeissa peräti noin120 kertaa. Se on näin ollen
yksi Jeesuksen julistuksen pääkäsitteistä. Nimityserot ovat
muodollisia. Toinen ilmaisu liittää valtakunnan taivaisiin, toinen
Jumalaan. Molemmat tarkoittavat samaa.
Taivasten valtakunta on
vuorisaarnan johtoajatus. Jeesus aloittaa puheensa kuvaamalla
valtakuntansa kansalaisia. He ovat hengessään köyhiä,
murheellisia, sävyisiä, vanhurskautta kaipaavia, laupiaita,
puhdassydämisiä, rauhantekijöitä, vainottuja. Sekä ensimmäisen
että viimeisen kohdalla on sama lupaus: "Heidän on taivasten
valtakunta." Rakenne on Lähi-idän ilmaisutavalle tyypillinen,
ja toisto tuo ilmi esityksen keskeisen ajatuksen.
Vuorisaarnan mukaan
Matteuksen evankeliumin luvuissa 5-7 taivasten valtakunnassa
eletään yhteydessä Jumalaan ja hänen isällisessä hoidossaan.
Jeesus opettaa rukoilemaan: "Tulkoon sinun valtakuntasi"
(6:10). Hän antaa elämään asioiden oikean tärkeysjärjestyksen:
"Etsikää yli kaiken Jumalan valtakuntaa ja hänen
vanhurskauttaan" (6:33). Merkittävää on suhtautuminen
Jumalan sanaan. "Joka mitätöi yhdenkään näistä
pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, häntä
on sanottava vähäisimmäksi taivasten valtakunnassa. Mutta joka
niitä noudattaa ja niin opettaa, häntä on sanottava suureksi
taivasten valtakunnassa." (5:19.)
Muualta Uudesta
testamentista saamme tietää, että taivasten valtakunta tuli
ihmisiä lähelle Jeesuksessa, hänen persoonassaan, mutta ennen
muuta hänen elämässään ja kuolemassaan ihmiskunnan hyväksi.
Jeesus itse aloitti julkisen toimintansa julistamalla samaa kuin
Johannes Kastaja: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on
tullut lähelle. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."
(Mark.1:15.) Taivasten valtakunta tuli ihmisten keskelle, mutta
myös ihmisten sydämiin, niiden, jotka tekevät parannuksen, toisin
sanoen katuvat syntejään ja uskovat evankeliumin. Jeesuksen
keskustelu fariseusten kanssa tästä aiheesta on kiintoisa:
"Jotkut fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan
valtakunta oli tuleva. Hän vastasi: 'Ei Jumalan valtakunta tule
nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Täällä se on', tai:
'Tuolla'. Jumalan valtakunta on näet sisäisesti teissä ja teidän
keskellänne'". (Luuk.17:20-21.)
Kysymys on
hengellisestä todellisuudesta. Taivasten valtakunta on täysin
erilainen kuin mitkään maalliset valtakunnat. Jeesus sanoi
maaherra Pontius Pilatuksen edessä: "Minun valtakuntani ei ole
tästä maailmasta. Jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta,
minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu
juutalaisten käsiin. Mutta minun valtakuntani ei ole
täältä." (Joh.18:36.) Paavali kuvaa sitä sanomalla:
"Eihän Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan
vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä"
(Room.14:17).
Jeesus julistaa
vuorisaarnassaan, mikä on tärkeää, jotta pääsisi sisälle
hänen valtakuntaansa: "Menkää ahtaasta portista sisälle.
Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja
monta on, jotka menevät siitä sisälle. Mutta se portti on ahdas
ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat sen löytävät."
(7:13-14.) Jeesuksen puheessa kuuluu vakavuus. Hän puhuu niin kuin
se, joka tietää, mitä on kuoleman rajapyykin tuolla puolen. Hän
varoittaa kadotuksesta, ei vain tässä vaan monta muutakin kertaa.
Fariseuksille
tyypillinen hurskaus ei riitä taivasten valtakuntaan
pääsemiseksi. "Minä sanon teille: Ellei teidän
vanhurskautenne ole paljoa suurempi ja parempi kuin kirjanoppineiden
ja fariseusten, te ette pääse taivasten valtakuntaan" (5:20).
Pääsylipuksi eivät liioin käy rukoukset, jotka ovat ihmisten
mittapuun mukaan palavia, eivät edes ihmeteot, joita tehdään
Jeesuksen nimessä. Jeesus sanoo: "Ei jokainen, joka sanoo
minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se,
joka tekee taivaassa olevan Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä
päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimessäsi ennustaneet,
sinun nimessäsi ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimessäsi tehneet
monta voimatekoa?' Silloin minä julistan heille: 'En ole koskaan
teitä tuntenut. Menkää pois minun luotani, te laittomuuden
tekijät'." (7:21-23.)
Päästäkseen sisään
jokaisen on nöyrryttävä ristiinnaulitun eteen turvautumaan
syntisenä ihmisenä yksin hänen suureen armoonsa. Siihen ihmiset
suostuvat vain suuressa sielun hädässä ja täydellisessä
avuttomuudessa, kun kaikki omat yritykset ovat osoittautuneet
mahdottomiksi.
Joka janoaa, hän tulla
saa, luokse Jeesuksen, luokse Mestarin.
Takaisin
|