Avaimia Raamattuun
-ohjelmat 11.-16.2.02
Jumalan pitkämielisyys
kuningas Ahabin elämässä
11.02.02
12.02.02
13.02.02
14.02.02
15.02.02
Maanantaina
11.2.02
Tulemme harvoin
ajatelleeksi, kuinka pitkämielinen Jumala todella on. Toisinaan
syytämme häntä siitä, ettei hän puutu asioihin niin kuin
toivoisimme, ja ajattelemme, ettei hän ehkä välitä siitä, mitä
tapahtuu. Emme välttämättä tule ajatelleeksi, että kysymys
onkin ehkä hänen pitkämielisyydestään. Toisinaan taas
pahastumme, kun hän puuttuu kovemmin ottein kuin odotimme.
Mieleemme ei ehkä tule, että se on pitkämielisen Jumalan
rakkautta meitä kohtaan. Entä, ellei hän ollenkaan puuttuisi?
Jumalan pitkämielisyys
ja hänen asioihin puuttumisensa näkyy monien Raamatun henkilöiden
elämässä. Heidän elämänsä seuraaminen auttaa meitä
ymmärtämään Jumalan toimintaa ja rakkautta myös omassa ja
toistenkin elämässä. Tällä viikolla saamme yhdessä tutkia
kuningas Ahabin elämää nimenomaan Jumalan pitkämielisyyden
näkökulmasta.
Ahab oli Israelin
kuninkaana lähes 3000 vuotta sitten. Kulttuurit vaihtuvat, mutta
Jumala on sama. Ihmisten tavat ja ympäristö muuttuvat, mutta
ihminen on aina pohjimmiltaan sama. Siksi on mielenkiintoista
nähdä, mitä Ahabille tapahtui, sillä se auttaa meitä
ymmärtämään monia asioita omassa ja toistenkin elämässä.
Ahabista todetaan 1.
kuningasten kirjan luvussa 16, ennen kuin hänestä mitään muuta
sanotaankaan, että hän teki sitä, mikä on pahaa Herran
silmissä, enemmän kuin kaikki hänen edeltäjänsä. Erityisesti
mainitaan, että hän pystytti kanaanilaisten jumalalle Baalille
alttarin Baalin temppeliin, jonka hän oli rakentanut Samariaan. Sitten
kerrotaan, että hän teki
paljon muutakin pahaa ja vihoitti Herraa, Israelin Jumalaa, enemmän
kuin kukaan niistä Israelin kuninkaista, jotka olivat olleet ennen
häntä.
Kuvaus ei jätä
epäilemisen varaa. Ahab oli sodassa Jumalaa vastaan. Hänen arvonsa
olivat toiset kuin ne, jotka Jumala on ihmisille antanut. Hän toimi
selvästi ja tietoisesti Jumalan sanaa ja tahtoa vastaan. Siksi
ajattelemme helposti, että tällainen mies on jo täysin paatunut
ja että Jumala on hänet sen vuoksi hylännyt. Meidän on vaikea
uskoa, että Jumalan sana voisi enää tunkeutua hänen
sydämeensä. Jumalalla on kuitenkin keinonsa. Hän voi tulla läpi
lukkojenkin, niin kuin virressä sanotaan.
Niinpä kerrotaan, että
eräänä päivänä Ahabin eteen ilmestyi profeetta Elia. Elialla
oli Ahabille sanoma Jumalalta. Hän sanoi: "Niin
totta kuin Herra, Israelin Jumala, elää, jonka edessä minä
seison: Näinä vuosina ei tule kastetta eikä sadetta muutoin kuin
minun sanani kautta."
Viesti kuulosti Ahabin
korvissa varmaankin täysin uskomattomalta, mutta se toteutui. Ei
satanut yli kolmeen vuoteen. Kuivuuden tähden sato menetettiin
monena vuotena peräjälkeen. Maahan tuli kova nälänhätä.
Laidunmaat halkeilivat kuivuuttaan eikä karjalle ollut enää
syötävää. Ihmisten ahdinko oli suuri.
Kun Elia sitten Jumalan
käskyn mukaisesti lopulta näyttäytyi Ahabille, tämä sanoi:
"Siinäkö sinä olet, sinä, joka syökset Israelin
onnettomuuteen?"
Jumala oli etukäteen
ilmoittanut kuninkaalle, että oli tuleva kuivuuden aika. Antamalla
tällaisen katastrofin maata koettelemaan, Jumala puhutteli ennen
muuta Ahabia, joka oli kääntänyt hänelle selkänsä. Ahab ei
kuitenkaan joko tajunnut tai ei tahtonut tajuta sitä Jumalan
puheeksi. Hän ei nähnyt itsessään mitään syytä
onnettomuuteen, vaan syytti profeettaa, joka oli vain Jumalan
sanansaattaja.
Elia oli hyvin
suoraselkäinen mies, ja hän vastasi kuninkaalle: "En
minä syökse Israelia onnettomuuteen, vaan sinä ja sinun isäsi
suku, koska te hylkäätte Herran käskyt, ja koska sinä seuraat
baaleja."
Ahab seisoi nyt Jumalan
kasvojen edessä. Hän oli syyllinen onnettomuuteen, halusi hän
ajatella sitä tai ei. Hän oli vastuussa koko kansasta sen
ensimmäisenä miehenä. Merkittävässä asemassaan hän oli
johtanut kansan suhtautumaan Jumalaan välinpitämättömästi. Hän
oli osoittanut omilla puheillaan ja ratkaisuillaan, että
kanaanilaisten jumalat olivat merkittävämpiä. Hän oli toimillaan
kehottanut kansaa seuraamaan Baalia ja naisjumalatarta Astartea.
Jumalaa oli ruvettu pitämään voimattomana siunaamaan kansaa ja
hänen käskyjään vanhentuneina tai muuten merkityksettöminä.
Ahabin vaimo Iisebel, joka oli naapurimaan kuninkaan tytär, oli
tapattanut kaikki ne Jumalan profeetat, jotka hän oli saanut
kiinni. Jumalan sanan julistajat olivat etsiytyneet piiloihin,
kadonneet maan alle. Jumalan sanan julistus oli kadonnut maasta.
Kuitenkaan Jumala ei
ollut hylännyt Ahabia eikä kansaa. Hän puhutteli heitä antamalla
kuivuuden. Jumala ei myöskään jättänyt ketään
tietämättömäksi siitä, että hän oli kaiken takana. Hänellä
oli asiaa ihmisille. Pitkämielinen ja rakastava Jumala antoi
onnettomuuden, jotta kansa ja sen johtaja heräisivät
jumalattomuudestaan. Hän oli heidän Jumalansa, ja heidän tuli
kuulla, mitä hänellä oli sanottavaa.
Jumalan puhuttelun
tavasta ja sisällöstä ja myös sen seurauksista puhutaan
huomenna.
Tiistaina 12.2.02
Eilen puhuimme siitä,
että Jumala pitkämielisyydessään ja rakkaudessaan puhuttelee
ihmistä jopa luonnon katastrofeissa silloin, kun ihminen ei tahdo
kuunnella hänen sanaansa. Israelin kuningas Ahab, joka eli noin
3000 vuotta sitten, sai kokea kolmen vuoden kuivuuden maassa ja sen
seurauksena kansan kovan nälänhädän. Hän ei kuitenkaan tahtonut
ajatella, että se oli Jumalan puhetta. Harva kai tahtoo myöntää,
että Jumala kenties puhuu kuivuudessa tai tulvissa, myrskyissä tai
otsonikadossa.
Jumala ei kuitenkaan
jättänyt Ahabia epätietoiseksi. Siitä kerrotaan 1. Kuningasten
kirjan luvussa 18. Profeetta Elia käski Jumalan kehotuksesta Ahabia
kokoamaan Karmelin vuorelle kansan ja 450 Baalin profeettaan ja 400
Astarten profeettaa, joita kaikkia kuningatar Iisebel ruokki.
Siellä Elia julisti kokoontuneelle väelle Jumalan sanan: "Kuinka
kauan te onnutte molemmille puolille? Jos Herra on Jumala, seuratkaa
häntä. Mutta jos Baal on Jumala, seuratkaa häntä."
Kansa seisoi nyt Jumalan
kasvojen edessä. Jumala puhui. Ihmiset eivät voineet vain
ajelehtia toisten mukana ajattelematta elämänsä suuntaa ja
päämäärää. He olivat kukin vastuussa omasta tiestään. Nyt
Jumala itse asetti heidät valinnan eteen. Heiltä kysyttiin,
tahtoivatko he palvella Jumalaa vai Baalia ja Astartea ja lukuisia
muita kanaanilaisten jumaluuksia. Ahabilla ja kansalla oli etsikon
aika, jolla tarkoitetaan sitä aikaa, jolloin Jumala erityisesti
puhuttelee ihmistä. Silloin ihminen seisoo elämänsä
tärkeimmässä hetkessä. Jumala tarjoaa hänelle elämää
yhteydessään. Siinä ihminen
voi vain nöyrtyä Jumalan työn alle, Jumalan pelastettavaksi ja
autettavaksi, tai jatkaa taisteluaan tai
välinpitämättömyyttään Jumalaa kohtaan.
Uskon, että Jumala
antaa jokaiselle etsikkoajan tavalla tai toisella. Ehkä se tapahtuu
silloin, kun myrsky kaataa pihasta puita tai kun lääkäri
ilmoittaa vakavasta sairaudesta tai kun joku lähipiiristä kuolee.
Jumala puhuu ihmisen sydämessä: "Kuinka kauan sinä onnut
molemmille puolille. Jos Herra on Jumala, seuraa häntä." Ehkä
pappi tai kenties työtoveri puhuu selvin sanoin tästä asiasta.
Mitä me vastaamme?
Kansan oli nähtävä
Baalin voimattomuus. Ihmiset panivat toivonsa tyhjään tai on
oikeampi sanoa niin kuin Paavali 1. Korinttilaiskirjeen luvussa 10: 19.
- - Onko epäjumalalle uhrattu jotakin? Tai onko epäjumala jotakin?
20. Ei ole, vaan mitä he uhraavat, he uhraavat riivaajille
eivätkä Jumalalle.
Elian käskystä
rakennettiin kaksi alttaria, joiden päälle pantiin uhrieläin.
Elia esitti Baalin papeille:
24. Huutakaa te jumalanne nimeä, ja minä huudan Herran nimeä. Se
jumala, joka vastaa tulella, on Jumala." Kaikki vastasivat ja
sanoivat: "Niin on hyvä."
Baalin profeetat
huusivat jumalansa nimeä aamusta keskipäivään asti, sanoen:
"Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! He
hyppelivät tekemänsä alttarin ääressä. 27. Keskipäivän
aikaan Elija pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin.
Onhan hän jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista,
tai hän on poistunut johonkin, tai on matkalla, tai kenties hän
nukkuu, mutta kyllä hän herää." 28. He huusivat vielä
kovemmin ja tapansa mukaan viiltelivät itseään miekoilla ja
keihäillä, niin että heistä vuoti verta. 29. Kun keskipäivä
oli kulunut, he joutuivat hurmoksiin ruokauhrin aikaan asti. Mutta
ei ääntä, ei vastausta, mitään ei tapahtunut.
Sitten oli Elian vuoro.
Hän astui esille ja rukoili:
36. - - Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon
tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa,
ja että minä olen sinun käskystäsi tehnyt kaiken tämän. 37.
Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, että tämä kansa tulisi
näkemään, että sinä, Herra, olet Jumala, ja että sinä
käännät heidän sydämensä takaisin." 38. Silloin Herran
tuli iski alas ja kulutti polttouhrin, puut, kivet ja mullan sekä
nuoli veden, joka oli ojassa.
Kansa sai kokea valtavan
ihmeen. Jumala näytti heille, että hän elää. Kansa haltioitui
tämän ihmeen nähdessään. Raamattu kertoo: 39.
Kun kansa näki tämän, kaikki lankesivat kasvoilleen ja sanoivat:
Herra on Jumala! Herra on Jumala!
Kansa koki Jumalan
suuruuden, hänen kunniansa ja voimansa. Sen sijaan ei ole mitään
mainintaa siitä, että he olisivat kokeneet syyllisyyttä Jumalan
edessä kaiken sen synnin tähden, mitä he olivat harjoittaneet.
Sinä päivänä Jumala
antoi heille vielä toisenkin ihmeen. Näin hän vahvisti sen
sanoman, jonka hän oli puhunut kansalle maan kuivuudessa ja
Karmelille iskeneessä tulessa. Hän vastasi Elian rukoukseen ja
antoi rankkasateen, joka kasteli rutikuivan maan.
Joskus Jumala antaa
meidänkin kokea ihmeitä.
Hän vastaa rukoukseemme tavalla, joka saa meidät haltioitumaan.
Tosiasiassa kaikkein ihmeellisimmätkin kokemukset haalistuvat aikaa
myöten. Tärkeintä on kysyä, auttoiko kokemukseni minua
kohtaamaan Jumalan pyhyyden ja oman syntisyyteni. Auttoiko se minua
uskomaan ristiinnaulittuun Jeesukseen ja syntieni anteeksiantoon
hänen sovituskuolemansa tähden? Tekikö se minusta Jumalan
palvelijan ja Jeesuksen seuraajan?
Kuningas Ahabissa ei
näy merkkejä sydämen ja elämän uudistumisesta. Luuletteko,
että Jumala tämän jälkeen jätti hänet? Ei jättänyt.
Pitkämielisyydessään Jumala jatkoi miehen puhuttelua. Huomenna
puhutaan siitä, kuinka Jumala puhutteli kuningasta antamalla
menestystä.
Keskiviikkona, 13.2.02
Jumala vetää ihmistä
puoleensa monin tavoin. Monet kertovat esimerkiksi, kuinka he ovat
elämän ahdingoissa huutaneet Jumalan puoleen. Harvemmin ihmiset
taitavat huomata, että Jumala hyvyydellään vetää heitä
yhteyteensä. Joka tapauksessa Jumala käyttää myös menestystä
puhutellakseen ihmistä. Sen sai kokea myös kuningas Ahab, josta on
puhuttu tämän viikon aamuissa. Olemme 1.Kuningasten kirjan luvussa
20.
Ahab, joka oli Israelin
kuninkaana noin 3000 vuotta sitten, joutui ahdinkoon. Syyrian
kuningas Benhadad aloitti sodan Israelia vastaan ja rupesi
piirittämään Samarian kaupunkia, joka oli kuningas Ahabin
hallituskaupunki. Syyrian kuninkaalla oli suuri armeija, ja Israelin
tappio näytti varmalta. Silloin 13. Eräs profeetta astui Ahabin,
Israelin kuninkaan, eteen ja sanoi:
"Näin sanoo Herra: Näetkö kaiken tuon suuren lauman? Minä
annan sen tänä päivänä sinun käsiisi, jotta tulisit
tietämään, että minä olen Herra."
Jumala tahtoi antaa
Ahabille menestyksen, joka olisi muuten ollut hänen
saavuttamattomissaan. Jumala osoitti Ahabille jälleen kerran, että
hän on elävä ja voimallinen Jumala. Hän on jotakin muuta kuin
baalit ja astartet, kanaanilaisten jumalat. Hän on Jumala, jota
ihmisen tulee kunnioittaa ja palvella. Hän sanoo:
2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi - -. 3. Sinulla ei saa
olla muita jumalia."
Ahab kysyi profeetalta:
"Kenen avulla?" Hän vastasi: "Näin sanoo Herra:
Maaherrojen palvelijain avulla." Ahab kysyi vielä: "Kuka
aloittaa taistelun?" Hän vastasi: "Sinä." 15. Ahab
katsasti maaherrojen palvelijat, ja heitä oli 232. Heidän
jälkeensä hän katsasti koko Israelin sotaväen, ja heitä oli
7.000.
Maaherrojen
palvelijoita, nuoria sotureita, oli vain 232. Ahab laski heidät
tarkkaan, sillä Jumalan viesti oli selvä mutta kummallinen. Jumala
käyttäisi vain tätä pientä kokematonta joukkoa voiton
saamiseen. Israelin armeija kokonaisuudessaankin oli vähäinen
viholliseen verrattuna, mutta Jumalan määrittelemä joukko oli
aivan onneton. Näin Jumala
tahtoi osoittaa Ahabille, että voitto tulisi hänen avullaan. Hän
oli Jumala, jolle Ahabin tuli antaa kaikki kunnia.
Ahab toimi profeetan
sanan mukaan ja sai voiton vihollisesta. Kansa säästyi maan
valloitukselta ja vihollisen raakuudelta. Perheet ja kodit olivat
turvassa.
Ihminen ajattelee
mielellään, että hänen saamansa apu vaikeaan tilanteeseen taisi
sittenkin olla sattumaa tai johtua hänen hyvästä onnestaan.
Ahabille ei jäänyt sitä mahdollisuutta. Jumala lähetti profeetan
hänen luokseen toistamiseen varoittamaan häntä uudesta
taistelusta. Syyrialaiset eli aramilaiset nimittäin ajattelivat,
että israelilaisten Jumala on vuorijumala, koska he voittivat
taistelun vuorilla. Jos sotaa käytäisiin tasangolla, syyrialaiset
uskoivat voittavansa.
Profeetta sanoi kuningas
Ahabille: "28. - - Näin
sanoo Herra: Sen tähden, että aramilaiset ovat sanoneet: ‘Herra
on vuorijumala eikä laaksojumala’, minä annan koko tämän
suuren lauman sinun käsiisi, tullaksenne tietämään, että
minä olen Herra."
Jumala auttaisi Ahabia
sodassa toisenkin kerran. Hän tekisi sen oman nimensä kunnian
tähden, ei vain israelilaisten vaan myös syyrialaisten
keskuudessa. Toinen syy voittoon oli sama kuin edelliselläkin
kerralla: tullaksenne tietämään, että minä olen Herra.
Kun Ahab oli voittanut
sodan, hän oli niin täynnä itseään, ettei hänen
mieleensäkään tullut kysyä Jumalan tahtoa sitä seuraavista
toimenpiteistä. Hän toimi ikään kuin Jumalaa ei olisi
olemassakaan. Yllättävän vähän häneen oli vaikuttanut Jumalan
hänelle antama apu ja menestys. Hän oli suuri ja voittoisa
hallitsija, joka teki päätöksiä. Niinpä hän osoitti
erinomaista hyväntahtoisuutta viholliskuningasta kohtaan, joka oli
kahdesti yrittänyt tuhota hänet ja hänen kansansa. Hän oli niin
voittonsa huumassa, ettei hän ajatellut tulevaisuutta. Hän
päästi suullisin sopimuksin Benhadadin menemään. Benhadad ei
pitänyt sopimuksia. Syyria vahvistui. Sen voima koitui myöhemmin
Ahabin kohtaloksi.
Jumala lähetti jälleen
Ahabin luokse profeetan nuhtelemaan häntä hänen toimistaan.
Kuninkaan reaktiosta Raamattu kertoo, että 43. Israelin kuningas
meni kotiinsa pahastuneena ja alakuloisena ja tuli Samariaan.
Ahab oli pahastunut sen
sijaan että olisi nöyrtynyt Jumalan edessä ja pyytänyt anteeksi.
Hän oli alakuloinen sen tähden, että joku oli moittinut häntä
sen sijaan että olisi tunnustanut tehneensä väärin. Uusi
käännös ilmaisee asian voimakkaammin: 43. Synkkänä ja
raivoissaan Israelin kuningas lähti kotimatkalle ja palasi
Samariaan.
Jumala oli taivutellut
miestä monella tavalla, mutta hän ei ollut taipunut, ei
vieläkään. Vielä on kaksi voimakasta puhuttelua
jäljellä.
Torstaina, 14.2.02
Kuningas Ahab, Israelin
kuningas 800-luvulta eKr., oli elämänsä aikana ollut Jumalan
erityisessä puhuttelussa jo kolmesti. Kuitenkaan hän ei ollut
sydämessään nöyrtynyt Jumalan edessä. Sen osoittaa 1.
Kuningasten kirjan luvussa 21 kerrottu tapaus, jossa näkyy myös
Jumalan pyhyys ja samalla hänen rakkautensa ja
pitkämielisyytensä.
Naabotilla oli
viinitarha kuningas Ahabin linnan vieressä. Ahab halusi maan
vihannestarhakseen ja tarjoutui ostamaan sen. Se oli kuitenkin
isiltä perittyä maata, eikä Naabot myynyt sitä. Niinpä 4.
Ahab tuli kotiinsa pahastuneena ja alakuloisena vastauksesta, - -
Hän meni vuoteelleen, käänsi kasvonsa pois eikä syönyt
mitään.
Ahab ei ahneudessaan
saanut Naabotin palstaa mielestään. Hän oli kokonaisvaltaisesti
ja ehdottomasti halunnut sen omistukseensa. Hän otti Naabotin
kielteisen vastauksen niin itseensä, että meni vuoteeseen
murjottamaan.
Hänen vaimonsa Iisebel
tuli katsomaan, mikä häntä vaivasi. Kuultuaan asian, hän sanoi
miehelleen: 7. - -
"Sinäkö olet käyttävinäsi kuninkaanvaltaa Israelissa?
Nouse ja syö, ja olkoon sydämesi iloinen. Minä kyllä toimitan
sinulle jisreeliläisen Naabotin viinitarhan."
Iisebel ryhtyi toimeen.
8. Hän kirjoitti kirjeen Ahabin nimessä, sinetöi sen hänen
sinetillään ja lähetti kirjeen vanhimmille ja ylimyksille, jotka
olivat Naabotin kaupungissa ja asuivat siellä hänen kanssaan. 9.
Hän kirjoitti kirjeessä: "Kuuluttakaa paasto ja asettakaa
Naabot istumaan etumaiseksi kansan joukkoon. 10. Asettakaa kaksi
kelvotonta miestä istumaan häntä vastapäätä todistamaan
hänestä: ‘Sinä olet kironnut Jumalaa ja kuningasta’. Viekää
hänet sitten ulos ja kivittäkää hänet kuoliaaksi."
Naabotin kaupungin
silmäätekevät pelkäsivät Iisebeliä enemmän kuin Jumalaa.
Niinpä he palkkasivat muutamat miehet syyttämään Naabotia
jumalanpilkasta ja poliittisesta vehkeilystä. Näin saatiin
kaksinkertainen syy kuolemanrangaistukseen, joka suoritettiin
väkijoukon kiihkossa ilman oikeudenkäyntiä.
14. Sitten he lähettivät Iisebelille sanan: "Naabot on
kivitetty kuoliaaksi."
15. - - Iisebel sanoi
Ahabille: "Nouse ja ota haltuusi jisreeliläisen Naabotin
viinitarha, jota hän ei tahtonut antaa sinulle rahasta. Naabot ei
ole enää elossa, vaan on kuollut." 16. Kun Ahab kuuli, että
Naabot oli kuollut, hän nousi ja lähti jisreeliläisen Naabotin
viinitarhalle ottaakseen sen haltuunsa.
Ahab ei kysynyt, mitä
Naabotille oli tapahtunut. Tiesi hän kysymättäkin, ettei mies
noin vain sopivasti kuole. Tiesi hän sydämessään senkin, että
jotakin sellaista oli tapahtunut, mikä sulki Naabotin perheen ja
sukulaisten suut, niin että he eivät enää puuttuneet
perintömaan menettämiseen. Hän oli vain tyytyväinen saatuaan
sen, mitä oli kiihkeästi halunnut.
Se, mitä Ahab oli
tehnyt, oli kuitenkin paha Jumalan silmissä. Ahab oli vastuussa
siitä, mitä oli tapahtunut. Hän oli syyllistynyt
väärään todistukseen, murhaan ja varkauteen.
Jumala lähetti
profeetta Elian Naabotin
viinitarhaan Ahabia vastaan juuri kun mies meni onnessaan sitä
katsastamaan ja tekemään omia suunnitelmiaan.
Elialla oli Ahabille
sanoma Jumalalta. Jumala sanoi: 20.
- - Sinä olet myynyt itsesi tekemään sitä, mikä on pahaa Herran
silmissä.
Ahab oli Jumalan sanojen
mukaan myynyt itsensä yhdestä maapalasta rikkomaan Jumalaa ja
Naabotia ja tämän perhettä vastaan. Hän oli myynyt itsensä
pahuuden ja vääryyden välikappaleeksi. Kaikesta päätellen hän
ei ollut tai halunnut olla edes tietoinen syyllisyydestään.
Niinpä Ahabista
todetaan: 25. Totisesti ei ole
ollut ketään, joka olisi niin myynyt itsensä tekemään sitä,
mikä on pahaa Herran silmissä, kuin Ahab, kun hänen vaimonsa
Iisebel yllytti häntä.
Toiseksi Jumala sanoi: 22.
- - Olet vihoittanut minut ja saattanut Israelin tekemään syntiä.
Jumalan viha eli Jumalan oikeudenmukainen tuomio lepäsi hänen
päällään. Hän ei ollut vastuussa vain omista tekemisistään
vaan myös kansasta, joka katsoi häneen ja seurasi hänen
esimerkkiään.
Jumala julisti Ahabille
rangaistuksen hänen synnistään. Jumala sanoi mm.: 21.
- - Minä saatan onnettomuuden kohtaamaan sinua ja lakaisen sinut
pois sekä hävitän Israelista kaikki Ahabin miespuoliset
jälkeläiset. 23. Myös Iisebelistä on Herra puhunut sanoen:
Koirat syövät Iisebelin Jisreelin muurin luona.
Tämän hirvittävän
tuomion alla Ahab lopulta nöyrtyi. 27.
- - Hän repäisi vaatteensa, pani paljaalle iholleen säkin ja
paastosi. Hän makasi säkki yllään ja liikkui hiljaa.
Mitä sanoi Jumala, joka
on pitkämielinen ja suuri armossa? 28.
Tisbeläiselle Elijalle tuli tämä Herran sana: 29. "Oletko
nähnyt, kuinka Ahab on nöyrtynyt minun edessäni? Koska hän on
nöyrtynyt edessäni, minä en anna onnettomuuden tulla hänen
aikanaan. Hänen poikansa aikana minä annan onnettomuuden kohdata
hänen sukuaan."
Jumala ei kiellä
anteeksiantoaan yhdeltäkään, joka nöyrtyy hänen edessään. Ei
olisi kieltänyt hänen pojaltaankaan. Ei keneltäkään. Ei
tänäänkään. Ilman nöyrtymistä ihmisen sydän pysyy suljettuna
hänelle, joka kutsuu ja kolkuttaa.
Perjantaina,
15.2.02
Kuningas Ahab, josta on
puhuttu tämän viikon aamuissa, nöyrtyi lopulta Jumalan edessä,
ja Jumala armahti häntä. Jumala on pitkämielinen ja suuri
armossa. Niinpä on aihetta odottaa, että Ahab tämän jälkeen
olisi elänyt Jumalan sanaa kunnioittaen ja kuunnellen. Niin ei
kuitenkaan käynyt. Se saakin meidät kysymään, oliko Ahab tehnyt
vain niin sanotun hätäparannuksen, niin kuin lukuisat
ihmiset vaikealla hetkellä. Kun sitten on selvitty pahimmasta,
elämä painuu entisiin uomiin. Mitään todellista ei olekaan
tapahtunut.
Ahab joutui vielä
kerran Jumalan puhutteluun. Tapahtui näet niin, että Ahab pyysi
Juudan kunigasta Joosafatia sotimaan kanssaan Syyriaa vastaan, joka
ei ollut pitänyt aiempia sopimuksia. Joosafat oli hurskas mies, ja
halusi, että kysyttäisiin ensin Jumalan tahtoa. Sen tähden Ahab
kokosi 400 Jumalan profeettaa, jotka olivat jääneet jäljelle
hänen vaimonsa vainon jäljiltä.
Hän 5.- - kysyi
heiltä: "Onko meidän
lähdettävä sotaan Gileadin Raamotia vastaan, vai onko oltava
lähtemättä?" He vastasivat: "Lähde! Jumala antaa sen
kuninkaan käsiin."
Jotenkin Joosafatista
tuntui, ettei kaikki ollut kohdallaan. Hän kysyi Ahabilta: 6.
- - "Eikö täällä ole enää ketään muuta Herran
profeettaa, jolta voisimme tiedustella?" 7. Israelin kuningas
vastasi Joosafatille: "On vielä mies, jolta voisimme kysyä
Herran mieltä, mutta minä vihaan häntä, sillä hän ei koskaan
ennusta minulle hyvää, vaan aina pahaa. Hän on Miika, Jimlan
poika."
Ahab halusi kuulla vain
mieleisiään asioita. Miika, joka oli puhunut hänelle Jumalan
totuuden, oli hänelle vastenmielinen. Ahab ei suinkaan ole poikkeus
ihmiskunnan historiassa. Aina ihmiset haluavat myönteistä sanomaa,
joka ei loukkaa heidän näkemyksiään tai tunteitaan, ja aina
väärät profeetat ja julistajat ovat mukauttaneet sanomansa
enemmistön vaatimuksia vastaavaksi.
Joosafatin pyynnöstä
Miika kuitenkin kutsuttiin kuninkaiden eteen. Viestinviejä oli
matkalla valmistellut Miikaa sanoen: "Kaikki profeetat ovat
yhdestä suusta luvanneet kuninkaalle hyvää. Olkoon sinun sanasi
heidän sanansa mukainen, ja lupaa sinäkin hyvää." Suoraselkäinen
profeetta oli vastannut hänelle: 13.
- - "Niin totta kuin Herra elää, minä puhun sen, minkä
Jumalani sanoo."
Totuuden puhuminen on
äärettömän vaikeaa varsinkin, kun tietää, että siitä voi
olla raskaat seuraukset. Miika olisi tahtonut puhua muiden
profeettojen tavoin. Olihan tavattoman vaikeaa sanoa jotakin muuta
kuin 400 tunnettua profeettaa, jotka lupasivat kuninkaalle hyvää.
Kai hänkin mietti, kuinka 400 profeettaa voisi olla väärässä?
Niinhän mekin ajattelemme. Meille riittää yleensä vähempikin
määrä, jos mukana on tunnettuja ihmisiä, joihin olemme tottuneet
luottamaan. Ihmettelemme, kuinka hän tai kuinka niin monet voisivat
olla väärässä. Moni alkaa siinä tilanteessa epäillä omaa
arvostelukykyään.
Ahab sanoi rohkeasti: 15.
- - "Kuinka monta kertaa
minun on vannotettava sinua, ettet puhu minulle muuta kuin totuutta
Herran nimessä?" 16. Silloin Miika sanoi: "Minä näin
koko Israelin hajallaan vuorilla kuin lampaat, joilla ei ole
paimenta. Herra sanoi: ‘Näillä ei ole isäntää. Palatkoot he
kukin rauhassa kotiinsa’."
Kauha sanoma. Kuningas
Ahab tulisi kuolemaan taistelussa.
Sellaisen sanoman
julistaminen vaati todellista rohkeutta. Vastassa oli toisten
profeettojen suuttumus ja kuninkaan viha. Miika tiesi sen
etukäteen. Siksi olisi ollut helpompaa valehdella tai vaieta, mutta
jos mies seisoo Jumalan edessä, hänellä ei ole vaihtoehtoja, ei,
vaikka henki menisi.
25. Israelin kuningas
sanoi: "Ottakaa Miika - -
Pankaa hänet vankilaan ja elättäkää häntä niukalla vedellä
ja leivällä, kunnes minä palaan voittajana takaisin’." 27.
Miika vastasi: "Jos sinä palaat voittajana takaisin, niin
Herra ei ole puhunut minun kauttani."
Ahab oli kysynyt Jumalan
tahtoa ja saanut vastauksen. Hän oli kuitenkin päättänyt
lähteä sotaan millä hinnalla hyvänsä. Jumalan tahdon kysyminen
oli vain muodollisuus, ei todellinen sydämen asenne. Tämä mies,
jota Jumala oli puhutellut monta kertaa hänen elämänsä aikana,
uhmasi Jumalaa edelleen. Hän sanoi Joosafatille: 26.
- - "Vaihdanpa toiset vaatteet ja pukeudun tuntemattomaksi, kun
käyn taisteluun. Mutta ole sinä omissa vaatteissasi."
Ahab kuvittele
tekevänsä Jumalan sanan tyhjäksi pukeutumalla tuntemattomaksi.
Hän kuvitteli voivansa pettää Jumalaa. Tapahtui kuitenkin niin,
että 33. - - Eräs mies, joka oli jännittänyt jousensa ja
ampui umpimähkään, satutti Israelin kuningasta vyöpanssarin ja
rintahaarniskan väliin, siihen ainoaan kohtaan, joka oli
suojaamaton. Ahab kuoli iltaan mennessä verenvuotoon, Miikan sanan
mukaan.
Ahabin elämä on
osoitus Jumalan pitkämielisyydestä ihmistä kohtaan. Jokaisen
meidänkin elämää voitaisiin tarkastella samasta näkökulmasta.
Jumalan sana esittää meille tänä aamuna kauaskantoisen ja
merkittävän kysymyksen: 4.
Halveksitko hänen hyvyytensä, kärsivällisyytensä ja
pitkämielisyytensä runsautta?
Takaisin
|