Liisi Jokiranta


KRISTUS VANHASSA TESTAMENTISSA


Jeesuksen suhtautuminen messiasprofetioihin

Joh.5:46. Jeesus sanoo: "Jos te uskoisitte Moosesta, te uskoisitte minua, sillä minusta hän on kirjoittanut."
Luuk.24:27. Ylösnousemisensa jälkeen Jeesus tapasi kaksi miestä Emmauksen tiellä. "Hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli sanottu kaikissa kirjoituksissa."
Luuk.24:44. Ylösnousemisensa jälkeen Galilean järven rannalla "Jeesus sanoi heille: 'Tätä tarkoittivat sanani, kun puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa.'"

 

Apostolien suhtautuminen messiasprofetioihin

Ap.t.26:22-23. Paavali sanoi tuomitsijoilleen: "En puhu muuta, kuin minkä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tulevan tapahtumaan, että nimittäin Kristuksen oli kärsittävä ja kuolleitten esikoisena noustava ylös, ja että Hänessä on julistettava valoa sekä tälle kansalle että muille kansoille."
Ap.t.28:23-24. "Aamuvarhaisesta iltaan asti Paavali todisti heille [Rooman juutalaisille] Jumalan valtakunnasta, selittäen pyhiä Kirjoituksia Mooseksen laista profeettoihin, saadakseen heidät uskomaan Jeesukseen. Se, mitä sanottiin, sai toiset vakuuttuneiksi, toiset taas eivät uskoneet."
1.Piet.1:10-11. "Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta. He ovat tutkineet, mihin ja millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi todistaessaan ennalta Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta."

 

Vanha testamentti puhuu Jeesuksesta monin tavoin

Vanhassa testamentissa on

  • profetioita Jeesuksesta.

  • esikuvia hänestä

  • esikuvahenkilöitä (Hepr.11).

  • esikuvallisia tapahtumia, esim. Israelin kansan vaellus Egyptistä Luvattuun maahan (1.Kor.10:1-12).

  • lakeja ja säädöksiä, jotka viittaavat Jeesukseen, esim. ilmestysmajasta, uhreista ja pappeudesta (Hepr.6,8-10).

 

Vanha testamentti avautuu, kun evankeliumi avautuu

2. Kor. 3:15-16. Paavali kirjoittaa: "Moosesta lukiessaan heillä on nytkin peite sydämensä päällä. Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois."

 

 

Vanhan testamentin profetioita Jeesuksesta

 

Profetioita Jeesuksesta Mooseksen kirjoissa


Vaimon siemen

1.Moos.3:15. "Minä panen vihollisuuden sinun ja vaimon välille sekä sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille. Hän on musertava sinun pääsi, ja sinä muserrat hänen kantapäänsä."

  • "Ensimmäinen evankeliumi", "alkuevankeliumi".

  • Lupauksen antaja on Jumala. Pelastus on yksin Jumalasta.

  • Jeesus on vaimon siemen. ("Hänen siemenensä" on feminiinisessä muodossa - jo tässä viitataan Jeesuksen syntymiseen neitseestä.)

  • Käärmeen pään murskaamisesta, esim. 1.Joh.3:8. "Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjiksi Perkeleen teot."


Siunauksen välittäjä

1.Moos.12:3; 22:18. Lupaus Abrahamille: "Minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat. Sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." "Sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä."
Gal.3:16. Siemen on Jeesus: "Lupaukset lausuttiin Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: 'Ja siemenille', kuin monesta, vaan kuin yhdestä: 'Ja sinun siemenellesi', joka on Kristus."


Ikuinen kuningas Juudan suvusta

1.Moos.49:8-11. "Juuda, sinua veljesi ylistävät. Sinun kätesi on vihollistesi niskassa, isäsi pojat kumartavat sinua. Juuda on nuori leijona. Saaliilta olet, poikani, noussut. Hän on asettunut makaamaan, hän lepää kuin leijona, kuin naarasleijona. Kuka uskaltaa häntä häiritä? Valtikka ei siirry pois Juudalta eikä hallitsijansauva hänen polviensa välistä, kunnes tulee hän, jonka se on, ja häntä kansat tottelevat. Hän sitoo aasinsa viiniköynnökseen, jaloon viiniköynnökseen aasinsa varsan. Hän huuhtoo vaatteensa viinissä, viittansa rypäleen veressä."
Ilm.5:5,12. Sanoma Johannekselle: "Yksi vanhimmista sanoi minulle: 'Älä itke. Leijona Juudan heimosta, Daavidin juurivesa, on voittanut. Hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä.'… 'Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinut on teurastettu. Sinä olet verelläsi ostanut meidät Jumalalle kaikista sukukunnista, kielistä, kansoista ja heimoista.'"

  • Jeesus syntyy Juudan sukuun.

  • Hänellä on ikuinen kuninkuus. "Valtikka ei siirry pois Juudalta."

  • Profetiaan sisältyy myös hänen kärsimyksensä, mihin liittyy viittaus rypäleen vereen..


Tähti Jaakobista

4.Moos.24:15-17. "Bileam puhkesi puhumaan ja sanoi: - - Tähti nousee Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista."
Matt.2:1-2. "Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Beetlehemissä kuningas Herodeksen aikana, idästä tuli Jerusalemiin tietäjiä, jotka kysyivät: 'Missä on se äsken syntynyt juutalaisten kuningas? Me näimme hänen tähtensä idässä ja olemme tulleet häntä kumartamaan.'"

  • Selityksiä tähdestä: 1) Juppiterin ja Saturnuksen yhtyminen Kalojen tähtikuviossa v. 7 eKr. 2) Sitä on pidetty enkeli-ilmestyksenä.

  • Kohtaa on tulkittu myös niin, että siinä puhutaan Jeesuksesta tähtenä ja maailman valona. Jes.9:1. "Kansa, joka vaeltaa pimeässä, näkee suuren valon. Kuoleman varjon maassa asuville loistaa valo." Ilm.22:16. "Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen sukuaan, kirkas kointähti."


Mooseksen kaltainen profeetta

5.Moos.18:15,18. "Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni. Häntä kuulkaa - - Minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta profeetan, sinun kaltaisesi. Minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua."
Joh.6:14. "Nähdessään tämän Jeesuksen tekemän tunnusteon ihmiset sanoivat: "Tämä on totisesti se profeetta, joka oli tuleva maailmaan."
Hepr.3:1-6. "Tämän tähden te pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osallisia, kiinnittäkää mielenne tunnustuksemme Apostoliin ja Ylimmäiseen Pappiin, Jeesukseen, joka on uskollinen asettajalleen, kuten Mooseskin oli 'uskollinen hänen koko talossaan.' Moosekseen verraten Hänet on katsottu niin paljoa suuremman kirkkauden arvoiseksi kuin talon rakentajan kunnia on suurempi kuin talon. Jokainen talohan on jonkun rakentama, mutta kaiken rakentaja on Jumala. Mooses oli tosin palvelijana uskollinen kaikissa Hänen talonsa asioissa todistukseksi myöhemmin sanottavasta. Kristus taas on uskollinen Poikana, Hänen huoneensa haltijana. Hänen huoneensa olemme me, jos loppuun asti pidämme vahvana toivon rohkeuden ja kerskauksen."

 

 

Profetioita Jeesuksesta Samuelin kirjoissa


Ikuinen kuningas, Daavidin poika

2.Sam.7:12-16. Profeetta Naatanin sanat kuningas Daavidille: "Kun päiväsi ovat päättyneet, ja sinä lepäät isiesi luona, minä korotan sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka polveutuu sinusta, ja vahvistan hänen kuninkuutensa. Hän on rakentava minun nimelleni temppelin, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ainiaaksi. Minä olen oleva hänelle isä, ja hän on oleva minulle poika. Jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niin kuin ihmislapsia kuritetaan, mutta minun armoni ei poistu hänestä, kuten sen poistin Saulista, jonka siirsin pois sinun tieltäsi. Sinun sukusi ja kuninkuutesi pysyvät edessäni ainiaan, ja sinun valtaistuimesi on oleva iäti vahva'."
Luuk.1:31-33. Enkelin sanat Marialle: "Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus. Hän on oleva suuri, ja häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi. Herra Jumala antaa hänelle hänen [esi-]isänsä Daavidin valtaistuimen. Hän on oleva Jaakobin huoneen Kuningas iäti. Hänen valtakunnallaan ei ole oleva loppua."
Matt.12:23. "Kaikki läsnäolijat olivat ihmeissään ja sanoivat: 'Olisikohan tämä Daavidin poika?'"
Matt.21:15. "Nähdessään hänen tekemänsä ihmeet ja lapset huutamassa temppelissä: 'Hoosianna Daavidin pojalle', ylipapit ja kirjanoppineet närkästyivät."
Ilm.22:16. "Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa…"

 


Profetioita Jeesuksesta Psalmeissa

Kuningasprofetioita

Psal.2:6-12. "'Minä olen voidellut Kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni.' Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ano minulta, niin minä annan kansat perinnöksesi ja maan ääret omiksesi. Sinä kaitset niitä rautaisella sauvalla, lyöt pirstaleiksi kuin saviastiat. Tulkaa siis järkiinne, kuninkaat. Maan tuomarit, ottakaa nuhde huomioon. Palvelkaa Herraa pelolla ja iloitkaa vavistuksella. Antakaa suuta Pojalle, ettei hän vihastuisi. Hänen vihansa syttyy hetkessä. Autuas on jokainen, joka turvaa häneen.'"

  • Kysymys on 'voidellusta' eli Messiaasta, joka on myös Jumalan Poika. Häntä tervehditään suudellen kuin kuningasta.

Matt.28:18. "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."
Hepr. 1:5; 5:5. "Kenelle enkeleistä Jumala on koskaan sanonut: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin'? Ja taas: 'Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani'"?
Ap.t.13:32-33. "Me julistamme teille sen evankeliumin, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meille, heidän lapsilleen, herättäen Jeesuksen, kuten toisessa psalmissa on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin'."

Psal.22:28-30. "Kaikki maan ääret muistavat tämän ja kääntyvät Herran puoleen. Häntä kumartavat kaikki kansojen sukukunnat. Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva kansoja. Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat. Hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka menevät mullan alle, ja heidän sielunsa elävät Hänelle."
Fil.2:9-11. "Sen tähden onkin Jumala ylentänyt hänet korkealle ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman. Kaikkien polvien, sekä taivaissa että maan päällä ja maan alla olevien, on siksi notkistuttava Jeesuksen nimeen. Jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra."

Psal.110:1-2. "Daavidin psalmi. Herra sanoi minun Herralleni: 'Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.' Herra ojentaa sinun valtasi valtikan Siionista: hallitse vihollistesi keskellä."
Matt.22:41-46. "Fariseusten ollessa koolla Jeesus kysyi heiltä: 'Mitä ajattelette Kristuksesta? Kenen poika hän on?' He vastasivat: 'Daavidin.' Jeesus kysyi heiltä: 'Kuinka sitten Daavid Hengessä puhuu hänestä Herrana, sanoen: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes panen vihollisesi sinun jalkojesi alle'. Jos siis Daavid sanoo häntä Herraksi, kuinka tämä on hänen poikansa?' Kukaan ei voinut vastata hänelle sanaakaan. Siitä päivästä lähtien kukaan ei rohjennut kysyä häneltä mitään."
Hepr.1:13. "Kenelle enkeleistä hän on koskaan sanonut: 'Istu oikealle puolelleni, kunnes minä panen vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi'"?

Psal.118:22-26. Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt. Riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä. Herra auta! Hoosianna! Oi Herra, anna menestys! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen! Me siunaamme teitä Herran huoneesta."
Joh.12:13. "He ottivat palmunoksia, menivät häntä vastaan ja huusivat: 'Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä, Israelin kuningas!'"

 


Profetioita Herran kärsivästä palvelijasta

Psal.22:1-3;7-9;15-19;32. "Daavidin psalmi. Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja? Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta… Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky. Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutaan, nyökyttävät ilkkuen päätään: 'Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, pelastakoon hänet, koska on häneen mieltynyt.'Minä olen kuin maahan vuodatettu vesi. Kaikki minun luuni ovat irti toisistaan. Sydämeni on kuin vaha, se on sulanut rinnassani. Voimani on kuivettunut kuin saviastian palanen. Kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun. Koirat piirittävät minua, pahojen sarvi saartaa minua. Käteni ja jalkani he lävistivät. Minä voin lukea kaikki luuni. Ilkkuen he katselevat minua. He jakavat keskenään vaatteeni ja heittävät puvustani arpaa… He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt."
Matt.27:46. "Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: 'Eeli, Eeli, lama sabaktani?' Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?"
Luuk.23:35-37. "Kansa seisoi ja katseli. Hallitusmiehetkin ivasivat Jeesusta ja sanoivat: 'Muita hän on auttanut. Auttakoon itseään, jos hän on Jumalan Kristus, se valittu.' Myös sotilaat pilkkasivat häntä. He menivät hänen luokseen, tarjosivat hänelle hapanviiniä ja sanoivat: 'Jos sinä olet juutalaisten kuningas, niin pelasta itsesi.' Hänen päänsä yläpuolella oli myös kirjoitus: 'Tämä on juutalaisten kuningas.'"
Joh.19:28. "Kun Jeesus tiesi, että kaikki oli täytetty, hän sanoi tämän jälkeen, että kirjoitus kävisi toteen:
"Minun on jano."
Joh.19:23-24. "Kun sotilaat olivat ristiinnaulinneet Jeesuksen, he ottivat hänen viittansa ja jakoivat sen neljään osaan, kullekin sotilaalle osansa, sekä paidan. Paita oli saumaton, kauttaaltaan ylhäältä asti kudottu. Siksi he sanoivat toisilleen: 'Älkäämme repikö sitä, vaan heittäkäämme siitä arpaa, kenen se on oleva.' Näin tämä kirjoitus kävi toteen: 'He jakoivat keskenään minun viittani ja heittivät vaatteestani arpaa.' Sotilaat tekivät niin."
Joh.19:30. "Otettuaan hapanviiniä Jeesus sanoi: 'Se on täytetty'. Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä."

Psal.69:22. "Koiruohoa he antoivat minun syödäkseni ja juottivat minulle hapanviiniä janooni."
Matt.27:48. "Muuan heistä juoksi heti ja otti sienen, täytti sen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda." Mark.15:36; Luuk.23:36; Joh.19:29.

Psal.34:21. "Hän varjelee kaikki hänen luunsa: ei yksikään niistä murru."
Joh.19:36. "Tämä tapahtui, että kävisi toteen kirjoitus: 'Älköön häneltä rikottako luuta.'"

Psal.41:10. "Ystävänikin, johon luotin, joka söi leipääni, nostaa kantapäänsä minua vastaan."
Joh.13:2,18. "Ehtoollisella oltaessa Perkele oli jo pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen - - Mutta tämän kirjoituksen on käytävä toteen: Joka syö minun leipääni, on nostanut kantapäänsä minua vastaan."

 

Taivaaseen astuminen

Psal.68:19. "Sinä astuit ylös korkeuteen, otit vankeja saaliiksi, sait lahjaksi ihmisiä."
Luuk.24:50. " Jeesus vei opetuslapset pois [Jerusalemista] lähelle Betaniaa. Siellä hän kohotti kätensä ja siunasi heitä."
Ef.4:8-10. "Sen tähden on sanottu: 'Hän astui ylös korkeuteen, otti vankeja saaliikseen, antoi lahjoja ihmisille.' Eikö se, että hän astui ylös, merkitse, että hän oli astunut alaskin maan alimpiin paikkoihin? Hän, joka oli astunut alas, on myös astunut ylös kaikkia taivaita ylemmäksi täyttääkseen kaiken." (Alas astumisesta katso Fil.2:5-8.)

 

Juudaksen paikka toiselle

Psal.109:6-9. "Aseta jumalaton mies häntä vastaan, ja seisokoon syyttäjä hänen oikealla puolellaan. Oikeuden edessä hän joutukoon syylliseksi, ja hänen rukouksensa tulkoon synniksi. Hänen päivänsä olkoot harvat, ottakoon toinen hänen kaitsijatoimensa. Tulkoot hänen lapsensa orvoiksi ja hänen vaimonsa leskeksi."
Ap.t.1:15-16,20. "Eräänä päivänä, kun väkeä oli koolla noin 120 henkeä, Pietari nousi veljien keskellä ja sanoi: 'Miehet, veljet, sen Raamatun sanan piti käydä toteen, minkä Pyhä Henki oli Daavidin suulla edeltä puhunut Juudaksesta, joka rupesi Jeesuksen vangitsijain oppaaksi - - Psalmien kirjassa ovat sanat: 'Tulkoon hänen talonsa autioksi, älköönkä siinä olko asukasta', ja: 'Ottakoon toinen hänen kaitsijantehtävänsä'."

 

 

Messias-profetiat Jesajan kirjassa


Neitseestä syntyminen

Jes.7:14. "Sen tähden Herra itse antaa teille merkin: Neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel."
Luuk.1:26-27. "Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret, neitsyen luo, joka oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosef-nimiselle miehelle. Neitsyen nimi oli Maria."

  • Neitsyt-sana on heprean kielessä almaa, 'nuori nainen'. Rebekasta, josta tuli patriarkka Iisakin vaimo, sanotaan: "Tämä nuori nainen oli näöltään hyvin kaunis, neitsyt, johon ei mies ollut koskenut" (1. Moos.24:16). Almaa on koskematon nuori nainen.


Vanhan testamentin jouluevankeliumi

Jes.8:23-9:6. "Nyt vaivan alla oleva ei jää pimeään. Entiseen aikaan hän saattoi halveksituksi Sebulonin maan ja Naftalin maan, mutta tulevaisuudessa hän saattaa kunniaan merentien, Jordanin takaisen maan, kansojen Galilean*.
Kansa, joka vaeltaa pimeässä, näkee suuren valon. Kuoleman varjon maassa asuville loistaa valo. Sinä lisäät kansan, annat sille suuren ilon. He iloitsevat sinun edessäsi niin kuin elonaikana iloitaan, kuten saaliinjaossa riemuitaan. Sillä heidän kuormansa ikeen, heidän olkainsa vitsan ja heidän käskijänsä sauvan sinä särjet niin kuin Midianin päivänä. Kaikki taistelun pauhussa tallatut sotakengät ja verellä tahratut vaatteet poltetaan ja tulevat tulen ruoaksi. Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu. Hänen hartioillaan on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallaan. Se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iäti. Herran Sebaotin päättävyys on sen tekevä."


Jeesuksen toiminta Galileassa

Jes.8:23. " Entiseen aikaan hän saattoi halveksituksi Sebulonin maan ja Naftalin maan, mutta tulevaisuudessa hän saattaa kunniaan merentien, Jordanin takaisen maan, kansojen Galilean."
Matt.2:23. "Sinne tultuaan hän asettui asumaan kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret. Tämä tapahtui, että kävisi toteen profeettojen ennustus: Häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi." (Nasaret oli Galileaa.)


Daavidin suvusta

Jes.9:5-6. "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu. Hänen hartioillaan on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallaan."

 

Vesa

Jes.11:1. "Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristaan."
Jes.4:2. "Sinä päivänä on Herran Vesa oleva kaunis ja loistava."
Jes.53:2. "Hän kasvoi Herran edessä kuin vesa, kuin juuri kuivasta maasta."


Tehtävä

Jes.61:1-2. "Herran, Herran Henki on minun päälläni. Hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa köyhille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta, julistamaan Herran hyvän tahdon vuotta ja päivää, jona Jumalamme palkitsee." Jes.11:2-5; 42:1;6-7.
Luuk.4:17-19. "Hänelle annettiin profeetta Jesajan kirja. Hän avasi sen ja löysi kohdan, jossa oli kirjoitettuna: 'Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille. Hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta, sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran otollista vuotta.'"


Syntiemme sovittaja

Jes.53:4-9. "Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahojen tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja hänen haavojensa kautta meidät on parannettu. Me vaelsimme kaikki eksyksissä kuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päälleen kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutaan avannut. Kuten karitsa, joka viedään teuraaksi, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, hän ei suutaan avannut. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka ajattelee hänen jälkeläistensä sukukuntaa? Hänet temmattiin pois elävien maasta. Minun kansani rikkomusten tähden rangaistus kohtasi häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomien joukossa, mutta rikkaan luo hän tuli kuoltuaan. Hän ei ollut tehnyt vääryyttä eikä petosta ollut hänen suussaan."
1.Piet.2:24. "Hän 'itse kantoi meidän syntimme' ruumiissaan ristinpuuhun, että me synneistä pois kuolleina eläisimme vanhurskaudelle. Hänen 'haavojensa kautta teidät on parannettu.'"
1.Piet.2:23. "Herjattaessa hän ei herjannut takaisin eikä kärsiessään uhannut, vaan jätti asiansa oikein tuomitsevan haltuun."
Matt.27:57-60. "Illan tultua saapui Arimatiasta kotoisin oleva rikas mies, nimeltä Joosef, joka hänkin oli Jeesuksen opetuslapsi. Hän meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista. Pilatus käski antaa sen hänelle. Joosef otti ruumiin, kääri sen puhtaaseen liinavaatteeseen ja pani sen uuteen hautakammioonsa, jonka hän oli hakkauttanut kallioon."
Hepr.4:15. "Meidän Ylimmäinen Pappimme ei näet ole säälimätön meidän heikkouksiemme suhteen, sillä hän on ollut kaikessa kiusattu samalla tavalla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä."

Jes.50:6. "Selkäni minä annoin lyötäväksi, poskieni parran revittäväksi, kasvojani en peittänyt pilkalta ja syljeltä."
Matt.26:67. "He sylkivät nyt Jeesusta kasvoihin ja löivät häntä nyrkillä. Toiset iskivät häntä poskelle."



Pakanain Vapahtaja

Jes.49:6,8. "Minä panen sinut kansojen valoksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti - - Näin sanoo Herra: Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut. Minä olen valmistanut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, saattamaan ennalleen maan, jakamaan hävitetyt perintöosat,
Matt.12:18-21. "Minun palvelijani, jonka olen valinnut, minun rakkaani, johon olen mieltynyt: minä panen Henkeni häneen, ja hän julistaa kansoille oikeuden. Hän ei riitele eikä huuda, eikä hänen ääntään kuulla kaduilla. Särjettyä ruokoa hän ei muserra, eikä hän sammuta suitsevaa lampunsydäntä, kunnes saattaa oikeuden voittoon. Hänen nimeensä kansat panevat toivonsa."

 

 

Messias Jeremian kirjassa

Herra, meidän vanhurskautemme

Jer.23:6; Jer.33:16. "Hänen päivinään pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Tämä on hänen nimensä: 'Herra on meidän vanhurskautemme'."
1.Kor.1:30. "Hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on Jumalalta tullut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi."


Kuningas - Daavidin jälkeläinen

Jer.23:5-6. "Päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan Vesan. Hän hallitsee kuninkaana ja menestyy, noudattaa oikeutta ja vanhurskautta maassa. Hänen päivinään pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa."
Joh.7:41-42. "Oli niitäkin, jotka sanoivat: 'Eihän Kristus tule Galileasta! Eikö Raamattu sano, että Kristus on oleva Daavidin jälkeläisiä ja tuleva pienestä Betlehemistä, Daavidin kotikaupungista?'"
Ilm.19:16. "Viitassa kupeella hänellä on kirjoitettuna nimi: 'Kuningasten Kuningas ja herrain Herra.'"


Lastenmurhat

Jer.31:15. "Näin sanoo Herra: Kuule, Raamasta kuuluu valitus, katkera itku: Raakel itkee lapsiaan eikä huoli lohdutuksesta surussaan lastensa tähden, kun heitä ei enää ole."
Matt.2:16-18. "Kun Herodes huomasi, että tietäjät olivat pettäneet hänet, hän vihastui kovin. Hän lähetti tappamaan kaikki poikalapset Betlehemissä ja koko sen ympäristössä, kaksivuotiaat ja nuoremmat, sen mukaan kuin hän oli tarkoin tiedustellut aikaa. Näin kävi toteen profeetta Jeremian kautta lausuttu ennustus: 'Raamasta kuuluu valitus, katkera itku: Raakel itkee lapsiaan eikä huoli lohdutuksesta, kun heitä ei enää ole.'"

 

 

Messias Danielin kirjassa

Ihmisen Poika

Dan.7:13-14. "Minä näin yöllisessä näyssä, että taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen. Hän saapui Vanhaikäisen luo, ja hänet saatettiin tämän eteen. Hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iäinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on häviämätön."

Luuk.21:26-27. "Ihmiset menehtyvät pelätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa, sillä taivaitten voimat järkkyvät. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suuressa voimassa ja kirkkaudessa."

Syntien sovitus

Dan.9:24. " Sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi on säädetty 70 vuosiviikkoa. Silloin jumalattomuus päättyy, synti lukitaan sinetillä, pahat teot sovitetaan, ikuinen vanhurskaus tuodaan, näky ja profeetta vahvistetaan sinetillä ja kaikkein pyhin voidellaan."

Jumalan lupausta on tulkittu lukemattomilla tavoilla. Tekstiyhteyden perusteella yksinkertaisin selitys on, että kaikki kuusi kohtaa viittaavat yhteen ja samaan tapahtumaan: Jeesuksen kuolemaan ristillä.

 

Messiaan tulemisen aika

Dan.9:25-27. "Tiedä ja käsitä: Siitä ajasta, jolloin tuli sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, Voideltuun (Kristukseen), Ruhtinaaseen, asti, on kuluva 7 vuosiviikkoa. [Sen lisäksi on oleva] 62 vuosiviikkoa, niin se rakennetaan jälleen toreineen ja vallihautoineen, mutta keskellä ahtaita aikoja. 62 vuosiviikon mentyä surmataan Voideltu, mutta ei hänen itsensä hyväksi. Kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta se itse saa loppunsa tulvassa. Loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty. Hän [Voideltu, Kristus] vahvistaa liiton monille yhden vuosiviikon aikana, ja viikon puolivälissä hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin."

  • Messiaan tuloon oli profetian mukaan 70 vuosiviikkoa. Vuosiviikko on 7 vuotta. Aikaa olisi siis 7x70 eli 490 vuotta (24).

  • Kun on kulunut 69 vuosiviikkoa eli 483 vuotta, tullaan Messiaan toiminta-aikaan (25-26).

  • Perinteisesti jakeet on tulkittu niin, että laskeminen alkaa vuodesta 457 eKr., jolloin Meedo-Persian kuningas Artakserkses I (Vanhan testamentin Artahsasta) valtuutti pappi Esran järjestämään Jerusalemin oloja (Esra 7:11-26). Näin tullaan Jeesuksen aikaan vuoteen 27. (483-457=26. Jos siihen lisätään ajanlaskun vuosi 0, tullaan vuoteen 27.) Jos otetaan huomioon ajanlaskussa oleva virhe, Jeesus oli silloin noin 30-vuotias. (Luuk. 3:23. Jeesuksen syntymä on ollut v. 4 tai ehkä v. 7 eKr.)

  • "Hän vahvistaa liiton monille yhden vuosiviikon aikana ja viikon puolivälissä hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin" (27). Kysymys on viimeisestä vuosiviikosta 27-32/33, jonka puolivälissä Jeesus kuoli sovittaakseen maailman synnin. Sen jälkeen ei muita uhreja tarvita.
    (Uudessa käännöksessä on virhe, kun siinä sanotaan, että "hän on tekevä liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi". Raamatunkääntäjät uskovat tekstin viittaavan Antiokus IV Epifanekseen, eivät Jeesukseen, koska tämäntapaista profeetallista ilmoitusta ei pidetä mahdollisena. Käännösvirhe tukee myös sitä uudempaa raamatuntulkintaa, jonka mukaan viimeinen vuosiviikko tarkoittaa Antikristuksen aikaa, joka on raskasta Jumalan seurakunnalle.)

  • Daniel sai vastauksen synnintunnustukseensa. Siksi on johdonmukaista tulkita vuosiviikot niin, että ne viittaavat nimenomaan Jeesuksen kuolemaan, mihin myös alkutekstin ilmaisumuoto antaa pohjan.

  • Jerusalemin kaupungin ja pyhäkön hävitti Tiituksen johtama roomalainen armeija vuonna 70 jKr.

 

 

Messias Hoosean kirjassa


Egyptissä

Hoos.11:1. "Kun Israel oli nuori, minä rakastin sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani."
Matt.2:14-15. "Herättyään unesta Joosef otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä ja lähti Egyptiin. Hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti. Tämä tapahtui, että kävisi toteen, mitä Herra oli puhunut profeetan kautta: 'Egyptistä minä kutsuin poikani.'"

 

 

Messias Miikan kirjassa

Syntymäpaikkana Betlehem

Miika 5:1. "Sinä, Betlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan ruhtinasten joukossa. Sinusta tulee minulle se, joka on oleva Israelissa hallitsija, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iäisistä ajoista."
Luuk.2:3-7. "Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin omaan kaupunkiinsa. Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ja meni verollepanoa varten Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Betlehem, sillä hän kuului Daavidin huoneeseen ja sukuun. Hän meni sinne kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika. Hän synnytti pojan, esikoisensa, kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa.

  • Profetia ilmaisee lisäksi Messiaan alkuperän. Hän on Jumala, "jonka alkuperä on muinaisuudesta, iäisistä ajoista".

Miika 5:4. "Hän on rauha."
Ef.2:14. "Hän on meidän rauhamme."

 

 

Messias Sakarjan kirjassa

Sovitus

Sak.3:8-9. "Kuule, Joosua, ylimmäinen pappi, sinä ja sinun ystäväsi, jotka istuvat edessäsi. Ennusmerkin miehiä he ovat. Minä lähetän palvelijani Vesan. Kivellä, jonka olen asettanut Joosuan eteen, on 7 silmää. Minä kaiverran siihen kirjoituksen, sanoo Herra, Sebaot, ja otan pois tämän maan pahat teot yhtenä päivänä."
Joh.19:30. "Otettuaan hapanviiniä Jeesus sanoi: 'Se on täytetty'".


Jeesus - pappi ja kuningas

Sak.6:12-13. "Näin sanoo Herra Sebaot: Mies nimeltä Vesa on kasvava omalta pohjaltaan, ja hän on rakentava Herran temppelin. Hän on rakentava Herran temppelin, ja hän on saava kunniaa. Hän on istuva ja hallitseva valtaistuimellaan. Hän on oleva pappi istuimellaan, ja yksimielisyys vallitsee molempien välillä.

  • Jeesuksen alkuperää kuvastavat sanat: "Hän on kasvava omalta pohjaltaan".

  • Hän on samanaikaisesti pappi ja kuningas.

Joh.2:19-21. "Juutalaiset sanoivat Jeesukselle: 'Minkä tunnusmerkin sinä näytät, kun näitä teet?' Jeesus vastasi: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä."
Matt.26:61. "He sanoivat: Tämä on sanonut: 'Minä voin hajottaa maahan Jumalan temppelin ja rakentaa sen kolmessa päivässä'".

  • Jeesus on ikuinen kuningas.

  • Hän on myös ikuinen ylimmäinen pappimme "Melkisedekin järjestyksen mukaan".


Aasilla ratsastaen

Sak.9:9. "Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun Kuninkaasi tulee sinulle! Hän on vanhurskas ja auttaja, nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla."
Joh.12:14-15. "Saatuaan nuoren aasin Jeesus istui sen selkään, kuten on kirjoitettu: 'Älä pelkää, tytär Siion. Sinun kuninkaasi tulee istuen nuoren aasin selässä.'"


30 hopearahaa

Sak.11:12-1 "Minä sanoin heille: 'Jos te näette hyväksi, antakaa minulle palkkani. Jollei, olkaa antamatta.' He punnitsivat minun palkakseni 30 hopearahaa. Herra sanoi minulle: 'Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet.' Niin minä otin ne 30 hopearahaa ja viskasin ne Herran huoneeseen savenvalajalle."
Matt.27:3,7. "Kun Juudas, Jeesuksen kavaltaja, näki, että hänet oli tuomittu, hän katui, toi takaisin ne 30 hopearahaa ylipapeille ja vanhimmille - - Neuvoteltuaan he ostivat niillä savenvalajan pellon muukalaisten hautausmaaksi."


Opetuslasten hajaantuminen

Sak.13:7. "Herää, miekka, minun Paimentani, lähintä miestäni vastaan, sanoo Herra Sebaot. Lyö Paimen [kuoliaaksi], ja lampaat hajotetaan"
Matt.26:31. "Jeesus sanoi heille: Tänä yönä te kaikki loukkaannutte minuun. Onhan kirjoitettu: 'Minä lyön paimenen, ja lauman lampaat hajotetaan'."


Ristiinnaulitseminen

Sak.12:10. "Minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen Hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet."

 

 


Jeesuksen esikuvahenkilöt Vanhassa testamentissa

Aadam

Room.5:12,15,18,19. "Kuten synti tuli maailmaan yhden ihmisen kautta ja synnin mukana kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat tehneet syntiä. - - Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen. Vaikka yhden lankeemuksesta monet ovatkin kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja tullut runsain määrin monien osaksi yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armossa. - - Niinpä siis, kuten yhden ihmisen lankeemus [on koitunut] kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko [koituu] kaikille ihmisille vanhurskaudeksi ja elämäksi. Sillä kuten yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet on todettu ja julistettu syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet luetaan vanhurskaiksi.

  • Aadamiin sisältyi koko ihmiskunta. Hän oli koko ihmiskunnan edustaja. Kun hän lankesi, koko ihmiskunta lankesi hänessä.

  • Jeesusta sanotaan toiseksi Aadamiksi. Myös hän oli koko ihmiskunnan edustaja. Kun hän kuoli, kaikki kuolivat. 2.Kor.5:14. "Yksi on kuollut kaikkien puolesta, siis kaikki ovat kuolleet."

 

Melkisedek

1.Moos.14:17-20. "Kun Abram oli voittanut Kedorlaomerin ja hänen kanssaan olleet kuninkaat ja oli paluumatkalla, Sodoman kuningas meni häntä vastaan Saaven laaksoon, jota sanotaan myös 'Kuninkaanlaaksoksi.' 18. Melkisedek, Saalemin kuningas, toi sinne hänelle leipää ja viiniä. Hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi. 19. Tämä siunasi häntä sanoen: 'Siunatkoon Abramia Jumala, Korkein, jonka oma on taivas ja maa. Kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi.' Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta."
Hebr.7:1. Saalem merkitsee rauhaa. Siksi Melkisedekiä on sanottu 'rauhan kuninkaaksi' (ks. koko 7. luku).
Hebr.7:2. Melkisedek on Jeesuksen esikuva, koska hän oli sekä pappi että kuningas. Hebr.7:14. Jeesus on "pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan".
Hebr.7:3. Melkisedekin alkuperästä sanotaan: "Hänellä ei ole isää, ei äitiä, ei sukuluetteloa, ei päivien alkua eikä elämän loppua. Hän on Jumalan Poikaan verrattava ja pysyy pappina ainaisesti."
Hebr.7:4. Melkisedek oli Abrahamia suurempi, sillä hän siunasi Abrahamia ja Abraham antoi hänelle kymmenykset.

 

Mooses

5.Moos.18:15,18. "Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni. Häntä kuulkaa - - Minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta profeetan, sinun kaltaisesi. Minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua."

 

 


Esikuvalliset tapahtumat

Israelilaisten pääsiäislammas

2.Moos.12:1, 3, 5, 6, 7, 11-14, . "1. Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa: - -ottakoon kukin perheenisäntä itselleen karitsan, yhden karitsan jokaista perhekuntaa kohti - - Karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli. Ottakaa se lampaista tai vuohista - - Israelin koko koolla oleva seurakunta teurastakoon sen silloin iltahämärässä. Ottakoot he sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät - - Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi. Minä kuljen sinä yönä Egyptin maan läpi ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja toimitan tuomiot kaikkien Egyptin jumalien tähden. Minä olen Herra. Veri on teidän merkkinänne taloissa, joissa olette. Nähdessäni veren, minä menen ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata. Tämä päivä olkoon teille muistopäivä, ja viettäkää sitä Herran juhlana. Sukupolvesta sukupolveen viettäkää sitä ainaisena säädöksenä."
Joh.1:29. "Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!"
Ilm.5:6,9,12. Jeesus oli uhrina 'Jumalan Karitsa', 'Teurastettu Karitsa'.
Hebr.4:15. "Meidän Ylimmäinen Pappimme ei näet ole säälimätön meidän heikkouksiemme suhteen, sillä hän on ollut kaikessa kiusattu samalla tavalla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.

  • Jeesus oli 'virheetön', synnitön. Muuten hän ei olisi voinut sovittaa maailman syntejä.
    Room.3:25. "25. Jumala on asettanut hänet sovitusuhriksi uskon kautta hänen vereensä."

  • Ne, jotka uskoivat Jumalan sanan, sivelivät oviensa pielet verellä. Veri ovien pihtipielissä pelasti heprealaisten esikoiset. Ne, jotka uskovat Jumalan sanan Jeesuksen sovitusuhrista ja panevat toivonsa hänen vereensä, pelastuvat iankaikkiselta tuomiolta.

2.Moos.12:8. "Syökööt he lihan samana yönä. Tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerien yrttien kanssa he sen syökööt.
Joh.6:54. "Sillä, joka syö minun ruumiini ja juo minun vereni, on iäinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
1.Kor.5:7-8. "Peratkaa pois vanha hapantaikina, että teistä tulisi uusi taikina, kuten te olettekin happamattomia. Onhan Kristus, meidän pääsiäislampaamme, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhan ilkeyden ja pahuuden hapattamina, vaan happamattomina, vilpittömyydessä ja totuudessa."

2.Moos.12:3. "Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itselleen karitsan, yhden karitsan jokaista perhekuntaa kohti."

  • Aika oli määrätty.

Joh.7:30. "30. Heillä oli halu ottaa Jeesus kiinni. Kukaan ei kuitenkaan käynyt häneen käsiksi, sillä hänen hetkensä ei ollut vielä tullut."
Gal.4:4-5. "4. Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, neitseestä syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan."

 

Vaskikäärme

4.Moos.21:4. Erämaavaelluksella Jumala antoi napisevan kansan keskuuteen myrkkykäärmeitä, jotka surmasivat paljon kansaa. Kun kansa kääntyi Jumalan puoleen ja rukoili anteeksiantoa, Jumala sanoi Moosekselle: "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon."
Joh.3:14-15 (ks. myös Joh.8:28 ja 12:32-33). Jeesus sanoi Nikodeemukselle: "Kuten Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin on Ihmisen Poika ylennettävä, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi ikuinen elämä."
Gal.3:13. "Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta tulemalla kiroukseksi meidän sijastamme - kuten on kirjoitettu: 'Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu.'"

 

Erämaavaellus

1.Kor.10:1-3. "Veljet, en tahdo pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla, kulkivat kaikki meren läpi, saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä, söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. He näet joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi. Se kallio oli Kristus.

 

 

 

Vanhan testamentin jumalanpalvelus Jeesuksen työn esikuvana

Ilmestysmaja (Aiheesta voi lukea Dolmanin kirjan Ilmestysmajassa)
Moos.25-31; 35; 38.

 

Jumala ihmisten keskellä

2.Moos.25:8. "Tehkööt he minulle pyhäkön ollakseni läsnä heidän keskellään."
Joh.1.14. "Sana tuli ihmiseksi ja asui keskuudessamme."
2.Kor.6:16. "Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, kuten Jumala on sanonut: Minä olen asuva heissä, vaeltava heidän keskellään, oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."



Esipiha, 2.Moos.27.

  • Esipiha oli noin 50x25 metrin suuruinen aukio. Sitä ympäröi kerratuista valkoisista langoista tehdyt, 56 pylvään tukemat ympärysverhot.

  • Ovi oli "kirjaellen kudottu punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista". Samanvärisiä lankoja käytettiin myös muualla ilmestysmajassa. - Lankojen värejä on tulkittu niin, että sinipunainen viittaa taivaaseen ja Kristuksen taivaalliseen alkuperään, valkoinen puhtauteen ja Jeesuksen synnittömyyteen, purppura Jeesuksen kuninkuuteen ja helakanpunainen vereen, Jeesuksen kuolemaan.

  • Sisään päästiin vain yhdestä ovesta. - Joh.10:9. Jeesus sanoo: "Minä olen ovi",

  • Esipihalla oli polttouhrialttari ja vaskiallas. Polttouhrialttari oli sillä tavalla sijoitettu, että jokaisen tulijan oli kuljettava sen ohi. Se oli neliö, jonka jokaisessa kulmassa oli sarvi. Vaskiallas oli pappien peseytymistä varten. - On sanottu, että polttouhrialttari puhuu siitä, mitä Kristus on tehnyt meidän puolestamme, vaskiallas taas siitä, mitä hän tekee meissä.

 

Pyhäkkö, 2.Moos.26; Hepr.9:1-10.

  • Itse pyhäkkö jakautui pyhään ja kaikkein pyhimpään. Pyhäkköä kannattivat akasiapuiset laudat poikkitankoineen. Telttatemppeli katettiin kankailla ja nahoilla. Viisi kangas- tai nahkakaistaa yhdistettiin toisiinsa, samoin toiset viisi, ja nämä kaksi suurta palaa yhdistettiin toisiinsa silmukoilla ja hakasilla. Alimmaisena oli erivärisistä langoista kudottu peite, johon oli kuvattu kerubeja. Sen päällä oli vuohenkarvoista kudottu valkoinen peite, sitten punainen pukinnahkapeite ja viimeisenä jokin tumma peite 'sireeninnahoista'. - Peitteitä on tulkittu niin, että ulommainen kuvaa syntiä, punainen sovitusta, valkoinen puhtautta.

  • Ilmestysmaja oli ilmeisen mitättömän näköinen ulkoa. Sen kauneus voitiin nähdä vain 'sisältä päin'. - Jes.53:2. "Ei hänellä ollut muotoa eikä kauneutta. Me näimme hänet, mutta hänellä ei ollut hahmoa, mihin olisimme mielistyneet."

  • 2.Moos.29:42; 3.Moos.1:1. Ilmestysmajassa Jumala puhui Moosekselle (ja hänen kauttaan kansalle).

 

Pyhä, 2.Moos.26

  • Pyhäkössä oli vain yksi ovi, samanvärisistä langoista tehty verho kuin esipihan ovikin.

  • Oven vasemmalla puolella oli seitsenhaarainen lampunjalka (25:31-40). Papit sytyttivät lamput joka ilta ja ne paloivat aamuun asti. - Joh.8:12. Jeesus sanoo: "Minä olen maailman valo."

  • Joh.15:1-5. Koko lampunjalka oli yhtä palaa. - Kristus ja seurakunta ovat yksi.

  • Oven oikealla puolella oli näkyleipäpöytä (2.Moos.25:23-30). Nimi tulee siitä, että leivät asetettiin Herran eteen hänen nähtävikseen. Leivät olivat happamattomia. Niitä oli 12 niin kuin Israelin sukukuntia, ja ne vaihdettiin joka viikko. Ne oli tarkoitettu pappien ruuaksi. - Joh.6:35. Jeesus on elämän leipä.

  • 2.Moos.30:1-5. Oven vastapäisellä seinällä oli suitsutusalttari. Sen ääressä pappi sytytti joka päivä hyväntuoksuisen suitsukkeen. - Suitsutus on Raamatussa rukouksen vertauskuva. Ilm. 5:8; 8:3-4. "Kun hän oli ottanut kirjan, ne neljä olentoa ja 24 vanhinta lankesivat Karitsan eteen. Heillä oli kullakin kitara ja kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukouksia." "Vielä tuli eräs enkeli ja asettui alttarin ääreen kädessään kultainen suitsutusastia. Hänelle annettiin paljon suitsukkeita pantaviksi kaikkien pyhien rukouksiin kultaiselle alttarille, joka on valtaistuimen edessä. Suitsutuksen savu nousi pyhien rukousten kanssa enkelin kädestä Jumalan eteen."

 

Kaikkein pyhin, 2.Moos.26:31-34

  • Pyhäkön kaikkein sisintä osaa sanottiin kaikkein pyhimmäksi. Se oli pimeä, 5x5 suuruinen huone. Sen edessä oli väliverho erivärisistä langoista kerubikuvioineen. - 1.Moos.3:24. Kerubit muistuttivat siitä, että tie Jumalan luo oli suljettu. Matt.27:51. Jeesuksen kuollessa "temppelin väliverho repesi kahtia ylhäältä alas asti." Hebr.10:19. "Meillä on siis, veljet, luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkein pyhimpään."

 

Arkki ja armoistuin, 2.Moos.37:1-9

  • Kaikkein pyhimmässä oli Herran liitonarkki, akasiapuinen laatikko, joka oli päällystetty kullalla. Sen sisällä olivat lain taulut, Aaronin sauva ja astia, johon oli koottu mannaa erämaassa. Arkin kantta sanottiin armoistuimeksi (sovituskanneksi, KR -92). - Armoistuin oli lain taulujen päällä. Gal.3.11. "Selvää on, ettei kukaan tule vanhurskautetuksi Jumalan edessä lakia noudattamalla, koska 'vanhurskas on elävä uskosta.'" - Armoistuimen päällä oli kaksi kultaista kerubia, kasvot vastakkain. Ne eivät olleet enää miekka kädessä sulkemassa ihmisiltä tien Jumalan luo, vaan ne olivat kumartuneina armoistuimen ylle.

 

 

Uhrit Jeesuksen esikuvina
3.Moos.1-7; Hebr.9:16-28.

Hepr.10:1. "Laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei varsinainen todellisuus. Se ei siksi koskaan voi samoilla alinomaa vuodesta vuoteen toimitettavilla uhreilla tehdä niiden tuojia täydellisiksi." Vanhan testamentin uhrit viittasivat tulevaisuuteen, Jeesukseen. Vain kaikki uhrit yhdessä antavat meille täydellisen kuvan Jeesuksesta.

  • Pakollisia uhreja olivat synti- ja vikauhri. Vapaaehtoisia uhreja olivat poltto- ja yhteysuhri sekä ruokauhri. Ruokauhria lukuun ottamatta kaikki muut uhrit olivat veriuhreja.

  • Uhrieläinten tuli olla virheettömiä, vähintään viikon vanhoja eläimiä. Niiden tuli olla kultillisesti puhtaita. Ne eivät saaneet olla petoeläimiä.

  • Mooseksen kirjoissa mainitaan 1273 virallista uhria vuosittain.

 

Polttouhri

  • Koko uhrieläin poltettiin alttarilla "suloiseksi tuoksuksi". Uhraaja pani kätensä uhrin päälle samaistuen näin uhriin, ja teurasti sen itse. Polttouhri merkitsi kokonaista antautumista Jumalalle.

  • Polttouhri muistuttaa siitä, että Kristus on antanut itsensä kokonaan ja että Jumala on mieltynyt tähän uhriin. - Room.12:1. "Jumalan armahtavan laupeuden kautta minä kehotan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi. Tämä on teidän järkevä hengellinen jumalanpalveluksenne." Room.6:12-13. "Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja. Älkää antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan kuolleista eläviksi tulleina antakaa itsenne Jumalalle ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle."

 

Ruokauhri

  • Ruokauhri muodostui hienoista valkoisista jauhoista, jotka uhrattiin yhdessä öljyn ja suitsukkeen kanssa. Uhrissa ei saanut olla mitään hapanta.

  • Ruokauhri puhuu siitä, minkälainen Jeesus oli. Puhtaiden hienojen jauhojen on tulkittu kuvaavan hänen täydellistä luontoaan, öljyn Pyhää Henkeä, suitsukkeen hänen rukoustaan, suolan hänen totuuttaan ja happamattomuuden hänen synnittömyyttään.

 

Yhteysuhri

  • Yhteysuhri oli ainoa uhri, joka kuvaa uhraajan yhteyttä Jumalaan. Se edellytti syntiuhria. Uhraaja pani kätensä uhrin päälle ja teurasti sen itse.

  • Yhteysuhri jaettiin siten, että Herra sai osansa, pappi osansa ja uhraaja osansa. Uhraaja voi sitten viettää perheensä kanssa yhteysateriaa.

  • Yhteysuhrikin oli veriuhri. Yhteyden perustana oli (ja on) uhriveri. 3.Moos.7:20. "Mutta jokainen, joka saastaisena ollessaan syö yhteysuhriteuraan lihaa, joka on Herran oma, poistettakoon kansastaan." - 1.Joh.1:7. "Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin Hän on valossa, meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä." Meidän yhteysateriamme Jeesuksen ja toistemme kanssa on Herran pyhä ehtoollinen.

Syntiuhri

  • Syntiuhria tarvittiin ihmisen syntisyyden ja syyllisyyden anteeksisaamiseksi Jumalan edessä. Se oli sovitusuhri. Se oli välttämätön jokaiselle ihmiselle.

  • Uhraajan piti laskea kätensä uhrin päälle ja teurastaa se. - 2.Kor.5:21. "Hänet, joka ei tiennyt synnistä, Jumala teki synniksi meidän sijastamme, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi." Jes.53:6. "Herra heitti hänen päälleen kaikkien meidän syntivelkamme." 1.Piet.2:24. "Hän "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissaan ristinpuuhun."

  • Pappi vei uhrieläimen verta ilmestysmajaan ja pirskotti sitä seitsemän kertaa väliverhon edessä. Osa eläimestä poltettiin alttarilla, osa leirin ulkopuolella.

  • Eläin uhrattiin syntisen sijasta. Se oli Jumalan armoa, sillä ilman uhria "syntiä tekevän ihmisen on kuoltava", Hes.18:4. Room.6:23. "Synnin palkka on kuolema." Hepr.9:22. "Ilman [uhri]veren vuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista."

  • Syntien tähden oli uhrattava aina uudelleen. - Hebr.10:11,12. "Jokainen pappi seisoo päivä päivältä toimittamassa palvelustaan ja toistuvasti uhraamassa samoja uhreja, jotka eivät koskaan voi poistaa syntejä. Kristus sitä vastoin on uhrannut yhden ainoan uhrin syntien tähden."

Vikauhri

  • Vikauhri koski rikkomuksia lähimmäistä vastaan.

  • Se oli veriuhri syntien anteeksisaamiseksi, mutta siinä korostuu myös vääryyden hyvittäminen lähimmäiselle.

 

 

Ylimmäinen pappi Jeesuksen esikuvana

  • Israelin keskuudessa papillista virkaa hoiti Leevin suku. Ylimmäiset papit olivat Mooseksen veljen, Aaronin, jälkeläisiä. Siksi puhutaan aaronilaisesta pappeudesta. - Hebr.7:1-13. Juutalaisten mielestä Jeesus ei voinut olla pappi, koska hän oli Juudan sukukuntaa. Jeesus olikin pappi "Melkisedekin järjestyksen mukaan" .

  • Hebr.5:1. Ylimmäisestä papista sanotaan: "Jokainen ihmisten joukosta otettu ylimmäinen pappi asetetaan toimittamaan ihmisten puolesta Jumalalle tulevaa [palvelusta], uhraamaan lahjoja ja uhreja syntien tähden." - Jeesuskin tuli "ihmisten joukosta". Hebr.2:14,17. "Koska siis lapsilla on veri ja liha, hänkin tuli niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi - - Hänen oli tultava kaikessa veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen Ylimmäinen Pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit."

  • 2.Moos.29:4,7. Pappisvihkimykseen kuului peseminen vedellä ja voitelu öljyllä. -Jeesus sai kasteen ja Pyhän Hengen. Hän oli 'Herran voideltu'. Luuk.4:18. "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille."

 


Ylimmäisen papin tehtävä suurena sovituspäivänä, 3.Moos.16

  • Ylimmäisen papin tuli toimittaa sovitus kansan synneistä yksin. - Yksin oli Jeesuskin.

  • Ylimmäinen pappi joutui vaihtamaan vaatteita useita kertoja. - Niin tehtiin Jeesuksellekin hänen ollessaan kuulusteltavana.

  • Hebr.7:27. Ylimmäisen papin piti ensin uhrata itsensä puolesta. - "Hänen [Jeesuksen] ei tarvitse ylimmäisten pappien tavoin joka päivä ensin uhrata omien syntiensä tähden ja sitten kansan. Hän näet teki tämän kerta kaikkiaan uhratessaan itsensä."

  • Kansan syntien sovitukseksi ylimmäisen papin piti ottaa kaksi pukkia, jotka valittiin arpomalla. Toisen veren ylimmäinen pappi vei kaikkein pyhimpään ja toimitti sovituksen Israelin koko kansan ja pyhäkön ja kaiken siellä suoritettavan palveluksen puolesta. - Jeesus on verellään sovittanut kaiken syntimme, myös palvelustyömme Jumalalle.

  • Toisen pukin päälle ylimmäinen pappi laski kätensä ja lähetti sen yhden miehen viemänä erämaahan. Siitä tuli 'syntipukki' kansan sijasta, ja sen tehtävänä oli kantaa synti pois. - 2.Kor.5:21. "Hänet, joka ei tiennyt synnistä, Jumala teki synniksi meidän sijastamme, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi." Jes.53:6. "Herra heitti hänen päälleen kaikkien meidän syntivelkamme." 1.Piet.2:24. "Hän "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissaan ristinpuuhun."

  • Ylimmäinen pappi meni kerran vuodessa kaikkein pyhimpään uhraamaan itsensä ja kansan puolesta. - Hebr.9:12. "Hän [Kristus] meni - kerta kaikkiaan [taivaalliseen] kaikkein pyhimpään ja sai aikaan ikuisen lunastuksen." Hebr.9:24-26. "Kristus ei mennyt ihmiskäsin tehtyyn kaikkein pyhimpään, mikä on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme. Hän ei myöskään mennyt uhratakseen itsensä toistuvasti, kuten ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkein pyhimpään vierasta verta mukanaan. Muutoinhan Kristuksen olisi pitänyt kärsiä monta kertaa maailman perustamisesta asti. Nyt maailmanaikojen lopulla hän on yhden ainoan kerran ilmestynyt poistamaan synnin [syyllisyyden ja tuomion] uhraamalla itsensä."


 

 

Takaisin