Aiheeseen voi perehtyä
paremmin lukemalla kirjani Kun sydän itkee, Kuningas Daavidin
seurassa, Uusi Tie 1998
Elämän
ristipaineissa,
osa 1
osa 2
osa 3
osa 4
osa 5
osa 6
ELÄMÄN
RISTIPAINEISSA
Luentoja kuningas Daavidin
elämästä, osa 1
Ihminen näkee ulkomuodon
Jumalan valinta tehtävään
-
Daavid oli
paimentamassa lampaita Juudean vuorilla, kun hän sai sanan
kotoa. Samuel, profeetta ja Israelin tuomari oli tullut heille
ja tahtoi tavata perheen nuorimman pojan. Daavidin oli
viipymättä tultava kotiin.
-
Samuel oli tullut
voitelemaan uutta kunigasta Israeliin kuningas Saulin tilalle,
jolle Herra oli sanonut: "Sinä
olet hylännyt Herran sanan, ja myös Herra on hylännyt
sinut, niin ettet enää saa olla Israelin kuninkaana"
(1. Sam. 15:26).
-
Jumala oli
johtanut hänet beetlehemiläisen Iisain taloon (1. Sam. 16).
Samuel olisi luonnostaan valinnut kuninkaaksi komean
esikoisen. "Mutta Herra sanoi Samuelille: 'Älä katso
hänen näköään äläkä kookasta vartaloaan, sillä minä
en ole häntä valinnut. Herra ei näe niin kuin ihminen
näkee: Ihminen näkee ulkomuodon, mutta Herra näkee
sydämen'." (16:7.)
-
Jumalan valinta
kohdistui nuorimpaan poikaan, kahdeksanteen, joka oli
paimentamassa lampaita.
-
Jumalan
valintaperusteet ovat toiset kuin ihmisten! "Mikä
maailmalle on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen
viisaat häpeään, ja mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala
valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta.
Mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala
valitsi, sen, joka ei ole yhtään mitään, tehdäkseen
mitättömäksi sen, joka on jotakin. Siksi kukaan ihminen ei
voi kerskata Jumalan edessä." (1. Kor. 1:26-31.)
-
Ihmisten on vaikea
käsittää Jumalan valintoja. Ne loukkaavat meidän
järjestyksiämme ja arvioitamme. Useimmiten syydämme
loukattujen tunteidemme aiheuttamia syytöksiä niille, jotka
valtaavat ne paikat, jotka mielestämme kuuluvat meille.
Taistelemme siitä, kuka on suurin ja kuka saa näkyvimmät
paikat.
Jumala varustaa
antamiinsa tehtäviin
-
"Herran
Henki tuli Daavidiin ja pysyi hänessä siitä päivästä
alkaen" 16:13). Nuori mies ei ollut yksin. Jumala oli
hänen kanssaan.
-
Kukaan ei saa
mitään aikaan ilman Pyhän Hengen vaikutusta (Joh. 15:5).
Voimme vain puuhata ja rientää tehtävästä toiseen, niin
että kätemme vapisevat kiireestä. Todellista hedelmää
iankaikkiseen elämään ei kuitenkaan synny, jos Jumala ei
itse vaikuta sanallaan ja Hengellään, ei vaikka olisimme
miten lahjakkaita tahansa.
Jumala toteuttaa
antamansa profetiat
-
Jumala johti
nuoren maalaispojan hoviin soittamaan kannelta pahan hengen
riivaamalle kuninkaalle.
-
Huolehdimme kovin
usein asioista etukäteen. Jos Jumala tahtoo tehdä jotain,
hän toteuttaa sen. Tärkeintä on pysyä hänen lähellään,
uskollisena hänelle.
-
Jumala johti
Daavidin myös rintamalle. Iisai tahtoi lähettää evästä
pojilleen, jotka olivat sodassa filistealaisia vastaan, ja
kotona oleva nuorin poika sai tehtävän suorittaakseen.
Tosiasiassa Jumala tahtoi hänet sinne.
-
Jättiläiskokoinen
Goljat uhosi siellä Israelin sotajoukkoa ja heidän
Jumalaansa vastaan. Daavidiin sellainen puhe koski.
Filistealainen pilkkasi Jumalaa, eikä hän voinut suhtautua
siihen välinpitämättömästi. Hän ei ajatellut meidän
aikamme tavoin, että Jumala kyllä kestää pilkan, eikä
siitä tarvitse välittää.
Usko joka siirtää
vuoria
-
Daavid oli valmis
menettämään henkensä Jumalan kunnian tähden. Se
oli Jumalan vaikutusta hänessä. Jumala antoi hänelle
viisautta aikeensa toteuttamiseen ja rohkeuden taisteluun.
-
Veljet suuttuivat,
mutta Daavid ei välittänyt.
-
Hän astui
filistealaista vastaan, joka pilkkasi häntä. Daavidissa
vaikutti Jumalan Henki, ja hän lähti filistealaista vastaan
uskon varmuudessa ("uskon armolahja"). Hän huusi
Goljatille jännittyneen kuulijakunnan edessä: "Sinä
tulet minua vastaan miekan, peitsen ja keihään voimalla,
minä taas tulen sinua vastaan Herran Sebaotin nimeen,
Israelin sotajoukon Jumalan, jota sinä olet häväissyt...
Koko tämä suuri joukko tulee tietämään, ettei Herra anna
voittoa miekan eikä keihään voimalla. Sotahan on Herran, ja
hän antaa teidät meidän käsiimme." (1. Sam.
17:45,47.)
-
Jeesus sanoo,
että usko siirtää vuoria. Goljatissa kaatui suuri vuori.
Jumalan nimi tuli ylistetyksi, kun kansa vapautui pelätyistä
vihollisista.
-
Daavidista tuli
ihailtu mies. Hän nousi Jumalan tahdosta koko kansan
tietoisuuteen, mutta seisoi samalla oman kärsimystiensä
portilla.
Kateus vie kalatkin
järvestä
Vaarallinen silmänräpäys
-
Sotajoukon
palatessa tulivat naiset kaikista Israelin kaupungeista
laulaen ja karkeloiden kuningas Saulia vastaan, riemuiten,
vaskirumpuja ja kymbaaleja lyöden. He lauloivat
sotasankareille:
"Saul voitti 1000, mutta Daavid 10000."
-
Naisten laulu oli
kuin peili Saulin edessä. Hän katseli siitä itseään ja
nuorta Daavidia ja huomasi kutistuvansa tämän rinnalla.
Ihmiset kunnioittivat ja ylistivät Daavidia, eivät häntä.
Hän itse ei ollutkaan enää suuri ja ihailtu hallitsija.
Hän oli jäänyt toiseksi. Hän ei kestänyt sitä.
-
Saul oli kokenut
vaarallisen rinnastuksen hetken ja jäänyt toiseksi. Se oli
kateuden syntymisen silmänräpäys. Myrkky valui hänen
sydämeensä ja muutti hänen koko elämänsä.
-
Toiset selviävät
tästä vaarallisesta hetkestä, pääsevät tasapainoon ja
vahvistuvat. Saul jäi koukkuun.
Kateuden
kasvuprosessi
-
Mielipaha,
raivostuminen, viha - kateuden kasvuprosessi. Kateus levisi
häneen kuin syöpäkasvain, kunnes se täytti hänet.
-
"Saul pani
sen puheen pahakseen ja vihastui kovin"(1. Sam.
18:8).
-
"Saul
katsoi Daavidia karsain silmin siitä päivästä alkaen"
(18:9).
-
"Minä
keihästän Daavidin seinään" (18:11).
-
"Saul
pelkäsi Daavidia, koska Herra oli tämän kanssa, mutta oli
poistunut hänestä itsestään" (18:12).
-
"Siksi
Saul toimitti hänet pois luotaan" (18:13).
-
"Kun Saul
näki, että Daavidilla oli suuri menestys, hän pelkäsi
tätä vielä enemmän" (18:15).
-
"Kun tuli
aika, että Saulin tytär Meerab oli annettava Daavidille,
hänet annettiinkin vaimoksi meholalaiselle Adrielille"
(18:19).
-
"Saul
ajatteli surmata Daavidin filistealaisten kädellä" (18:25).
-
"Saul
pelkäsi Daavidia vielä enemmän, ja hänestä tuli koko
elinajakseen Daavidin vihamies" (18:29).
-
"Saul
lähetti miehiä Daavidin kotiin vartioimaan häntä ja
surmaamaan hänet aamulla" (19:11).
-
"Saul
sanoi palvelijoilleen, jotka seisoivat hänen luonaan:
'Kuulkaa, benjaminilaiset! Antaako Iisain poika teillekin
kaikille peltoja ja viinitarhoja, ja tekeekö hän teidät
kaikki tuhannen- ja sadanpäälliköiksi? Tehän olette kaikki
salaliitossa minua vastaan, eikä kukaan ole ilmaissut
minulle, että oma poikani on tehnyt liiton Iisain pojan
kanssa. Ei kukaan teistä välitä minusta niin paljoa, että
olisi ilmaissut sen minulle. Poikani on yllyttänyt
palvelijani väijymään minua, niin kuin nyt tapahtuu.'"
(22:7-8.)
-
"Saul
kuulutti kaiken kansan sotaan, menemään Kegilaan,
piirittämään Daavidia ja hänen miehiään" (23:8).
-
Siifiläisille
Saul sanoi: "Herra siunatkoon teitä, kun säälitte
minua. Menkää, pitäkää häntä vielä silmällä,
tiedustelkaa ja katsokaa, missä paikassa hänen jalkansa
liikkuvat, ja kuka on hänet nähnyt. Minulle on sanottu,
että hän on hyvin ovela. Katsokaa ja tiedustelkaa kaikki
piilopaikat, joihin hän voi kätkeytyä. Palatkaa sitten
minun luokseni ja tuokaa varmat tiedot, niin minä lähden
teidän kanssanne. Jos hän on tässä maassa, minä etsin
hänet kaikkien Juudan sukujen keskuudesta." (23:21-23.)
-
"Niin Saul
otti 3000 valiomiestä koko Israelista ja meni etsimään
Daavidia ja hänen miehiään Kauriskallioiden
itäpuolelta" (24:1). Jne....
Kateuden tuhovoima
-
Kateus repii rikki
ihmissuhteita.
-
Se vaikuttaa
kadehtijaan itseensä, hänen mieleensä, ajatusmaailmaansa,
käytökseensä, jopa läheisiin ihmissuhteisiinsa,
mahdollisesti hänen terveyteensä ja mielenterveyteensä.
Kadehtijasta tulee kadehtimisen kohteen orja: toinen on
mielessä ja puheissa alinomaa.
-
Kateus vammauttaa
myös kateuden kohdetta. Kateus kypsyy usein vihaksi, ja saa
aikaan pahaa puhetta, toisen mustaamista ja ilkeyttä, joka
voi saada uskomattomat mittasuhteet.
-
Kateus synnyttää
usein henkistä (ja ajoittain myös fyysistä) väkivaltaa
työpaikoilla ja muissa yhteisöissä.
-
Kateuden kohde
saattaa olla täysin valmistautumaton joutuessaan
hyökkäysten kohteeksi. Tilanteen selvä arviointi tuottaa
usein suuria vaikeuksia. On vaikea uskoa asioiden oikeaa
laitaa.
Voiko kateudesta
vapautua?
-
Ilman kateutensa
tiedostamista siitä ei voi vapautua. Läheisemme voivat
auttaa meitä näkemään sen (vaikka sen kuuleminen yleensä
raivostuttaakin). Parhaiten se paljastuu Jumalan sanan ja
Pyhän Hengen valaistessa sydämemme.
-
Jumalan
anteeksiannon vastaanottaminen on voima kateutta vastaan
omassa sydämessä. Merkittävä apu on myös erilaisuutemme
hyväksyminen verratessamme itseämme toisiin - ja vielä
parempi olisi, jos emme vertaisi ollenkaan. Paavali totesi
aikanaan: "Jumalan
armosta minä olen se mikä olen" (1. Kor. 15:10).
Kadehditun
selviäminen
-
Daavid selvisi
turvautumalla Jumalaan kaikkein vaikeimpinakin aikoina. Se
antoi hänelle sisäistä ryhtiä ja varjeli katkeruudelta ja
muilta tuhovoimilta hänen omassa elämässään.
-
Järki neuvoi
häntä myös pakenemaan Saulia. Hän rakensi elämänsä
tosiasioiden varaan, ei illuusioiden.
-
Hänen
selviämiseensä vaikutti ilmeisesti myös koston jättäminen
Jumalalle. Koston ajatukset vammauttavat ihmistä yhä
enemmän.
-
Hänen
sydämessään näyttää olleen anteeksianto Saulia kohtaan
ja halu päästä sopuun, vaikka hänen toiveensa tällä
kohdin osoittautuivatkin turhiksi.
ELÄMÄN
RISTIPAINEISSA
Luentoja kuningas Daavidin
elämästä, osa 2
Vaikea lähimmäiseni
Kuningas Saul oli Daavidin vaikea
lähimmäinen
-
Vaikeudet alkoivat
Daavidin voitettua Goljatin. Naiset lauloivat miesten
palatessa sodasta: "Saul voitti 1000, mutta Daavid
10.000."
-
Kateus muutti
Saulin ajatukset Daavidista, hänen asenteensa ja
käytöksensä. Hänellä oli kuin sellaiset lasit
silmillään, jotka vääristivät kaiken, mikä koski
Daavidia. Daavidista tuli Saulille aivan kuin pakkomielle.
Hänestä tuli "Daavidin orja", niin että hänen
koko elämänsä pyöri Daavidin ympärillä lähes
vainoharhaisuuteen asti.
-
Saul vetosi
lähimpiin miehiinsä muistuttamalla, kuka antoi heille
hyvinvoinnin ja hyvän aseman.
-
Hän epäisi
salaliittoa ja yllytti moraalisltaan heikoimmat valheellisiin
paljastuksiin.
-
Hän siunasi
niitä, jotka ilmaisivat Daavidin oleskelupaikan, vetosi
sääliin, mustasi Daavidia.
-
Saulin pyrkimys
oli raivata Daavid tieltään ja poikansa Joonatanin tieltä
hinnalla millä hyvänsä.
-
Hän ajoi Daavidia
takaa kooten jopa 3000 miehen valioarmeijan tämän
surmaamiseksi.
Daavidin ratkaisu
-
Daavid pelkäsi.
Hän ei tiennyt, minne voisi mennä. Saulin vaikutusvalta
ulottui joka paikkaan.
-
Daavidin ainoa
mahdollisuus oli pako. Se oli järjen sanelema
ratkaisu.Ongelmana oli turvallisen paikan löytäminen.
-
Ensimmäiseksi
hän turvautui pappiin, Ahimelekiin, jotta saisi edes ruokaa
(1. Sam. 21:1-10).
-
Sitten hän lähti
Filisteaan. Ehkä hän ajatteli, että hänet taitojensa
tähden sillä hyväksyttäisiin, mutta hän joutui
pettymään (21:11-16).
-
Hän asui luolissa
- mies, jolle Jumala oli lluvannut kuninkuuden.
-
Hän joutui
saattamaan vanhempansakin turvaan, Mooabiin, josta hänen
isoäitinsä oli kotoisin (22:1).
-
Hänen luokseen
kokoontui kaikenlaista ahdingossa olevaa, velkaantunutta ja
katkeroitunutta väkeä, ja hän rupesi heidän
päällikökseen. Näin häneen liittyi noin 400 miestä
(22:2), myöhemmin vielä lisää.
-
Daavidista tuli
pakolainen, joka oli ilman lain suojaa. Hänen oli koko ajan
muutettava paikasta toiseen turvallisuutensa tähden, koska
ihmiset mielellään ilmiantoivat hänet. Heikommalla ei
yleensä ole puolustajia.
Mistä apu
ahdinkoon?
-
Psal. 59
"Daavidin psalmi, kun Saul lähetti vartioimaan hänen
taloaan surmauttaakseen hänet. 2. Jumalani, pelasta minut
vihollisistani, suojele minua niiltä, jotka nousevat minua
vastaan. 3. Pelasta minut pahantekijöiltä, vapahda
murhamiesten käsistä. 4. He väijyvät minun henkeäni.
Julmurit kokoontuvat minua vastaan, vaikka en ole rikkonut
enkä tehnyt vääryyttä, Herra. - - - 17. Mutta
minä veisaan sinun voimastasi ja riemuitsen aamulla
armostasi. Hätäni päivänä sinä olet turvani ja
pakopaikkani. 18. Sinä olet voimani, sinulle minä veisaan
kiitosta, sillä Jumala on linnani ja armollinen
Jumalani."
-
Psal. 56
"Daavidin psalmi, kun filistealaiset ottivat hänet
kiinni Gatissa. 2. Jumala, ole minulle armollinen, sillä
ihmiset polkevat minua. Joka päivä he sotivat minua vastaan,
ahdistavat minua. 3. Joka päivä vihamieheni minua tallaavat.
Paljon on niitä, jotka ylpeästi sotivat minua vastaan. 4.
Mutta sinä päivänä, jona minä pelkään, minä turvaan
sinuun. 5. Jumalaan minä luotan ja ylistän hänen sanaansa,
Jumalaan minä turvaan enkä pelkää. Mitä ihmiset minulle
tekisivät? 6. Joka päivä he vääntelevät sanojani, kaikki
heidän ajatuksensa tarkoittavat minulle pahaa. - - - 9. Sinä
olet laskenut pakolaispäiväni. Pane leiliisi kyyneleeni,
ovathan ne sinun kirjassasi. - - - 14. Sinä pelastit
sieluni kuolemasta ja jalkani kompastumasta. Minä saan
vaeltaa Jumalan edessä elävien valossa." ["Minä
saan vaeltaa Jumalan edessä, siellä missä on elämä ja
valo." KR -92.].
-
Psal. 34
"Daavidin psalmi, kun hän tekeytyi mielipuoleksi
Abimelekin [Aakiin] edessä. Tämä karkotti hänet luotaan,
ja hän meni pois. - - - 5. Minä etsin Herraa, ja hän
vastasi minulle. Hän vapahti minut kaikesta hädästä. 6.
Ne, jotka katsovat häneen, säteilevät iloa, heidän
kasvonsa eivät häpeästä punastu. 7. Tässä on kurja,
joka huusi, ja Herra kuuli ja pelasti hänet kaikista hänen
ahdistuksistaan. 8. Herran enkeli asettuu niiden ympärille,
jotka Häntä pelkäävät, ja pelastaa heidät. 9. Maistakaa
ja katsokaa, kuinka Herra on hyvä. Autuas se, joka häneen
turvaa! - - - 16. Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita
ja hänen korvansa heidän huutoaan. 17. Herran kasvot ovat
pahantekijöitä vastaan, hän hävittää maasta heidän
muistonsa. 18. Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja
vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistaan. 19. Herra
on lähellä niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän
pelastaa ne, joilla on murtunut mieli. 20. Vanhurskaalla on
monia kärsimyksiä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä
kaikista."
Kosto on Jumalan
Kiusaus kostaa
-
Daavidilla oli
kaksi kertaa mahdollisuus kostamiseen. Ensimmäisellä
kerralla hän oli Een-Gedin vuorten huipulla, Kuolleen meren
länsirannikon keskivaiheilla (1. Sam. 24. Ks. myös luku
26.). Hän oli miehineen luolassa, johon kuningas Saul meni
nukahtamaan.
-
Daavidilla oli
erinomainen tilaisuus kostaa.
-
Hänen sydämessään
oli siihen kova kiusaus, sillä nyt oli mahdollisuus maksaa
takaisin kaikki, mitä oli joutunut kärsimään. Kaikki
vaikea olisi silloin kerralla ohi.
-
Daavidin miehet
suorastaan painostivat häntä surmaamaan Saulin.
Kiusauksen muotoilivat sanoiksi ne, jotka olivat hänen
lähimpiään, hänen uskottujaan, hänen apunsa vuosien
ahdistuksen aikana. Kysymys oli ainoista ihmisistä, joihin
hän voi luottaa.
-
Kiusauksen teki
entistäkin vaikeammaksi se, että miehet vetosivat Jumalaan
ja Jumalan hyvään johdatukseen. He sanoivat hänelle:
"Tämä on se päivä, josta Herra on sanonut
sinulle: 'Minä annan vihamiehesi sinun käsiisi, niin että
voit tehdä hänelle, mitä hyväksi näet'." Jumala itse
oli antanut hänelle tilaisuuden hoitaa asiansa. Kuninkuun oli
käden ulottuvilla, ja Jumalahan oli luvannut sen hänelle.
-
Daavidilla oli
kova motiivien ristiriita. Mitä piti tehdä?
-
Onko vaihtoehtoja
silloin, kun oma järki, ystävät ja Jumalan sanakin -
ainakin siltä näyttää - osoittavat kaikki samaan suuntaan?
Jos toinen ihminen ansaitsee rangaistuksen, jos Jumala on
antanut mahdollisuuden - ellei peräti käskyä - sen
toimeenpanemiseen, niin eikö olisi väärin tai ainakin
tyhmää olla toimimatta? Kaikki muutkin, joilta kysyy, ovat
sitä mieltä, ilmaisevat sen jopa kysymättäkin. Eikö ole
todennäköistä, että he moittivat heikkoudesta ja
kyvyttömyydestä tai väärästä hengellisyydestä, jos ei
tee mitään?
Daavidin sisäinen
voitto
-
Daavid kävi
leikkamassa kappaleen Saulin viitasta, mutta ei koskenut
kuninkaaseen. Hänellä oli kuitenkin niin herkkä omatunto,
että se soimasi häntä siitäkin. Hän eli niin läheisessä
suhteessa Jumalaan, että hän ei voinut rauhallisella
tunnolla tehdä edes sitä vähää vihamiehelleen.
-
Daavid sanoi
miehilleen: "Herra varjelkoon minua tekemästä sitä
herralleni, Herran voidellulle, että satuttaisin käteni
häneen. Onhan hän Herran voideltu." Hänen täytyi
kovistaa miehiään, etteivät he olisi hyökänneet Saulin
kimppuun. - Eikö moni olisi antanut toisten tehdä likaisen
työn puolestaan, koska olisi kuitenkin itse säilyttänyt
puhtaat kädet, ainakin omissa ja ihmisten silmissä?
-
Toisessa
tapauksessa Daavid lisäsi vielä: "Niin totta kuin Herra
elää: Herra itse lyö hänet, tai hänen kuolinpäivänsä
tulee, tai hän menee sotaan ja tuhoutuu siellä. Mutta minä
en satuta kättäni Herran voideltuun. Herra minua siitä
varjelkoon!"
-
Daavid ei voinut
tehdä vähäisintäkään omantunnon häntä soimaamatta.
-
Hän ei voinut
millään tavalla satuttaa kuningasta, sillä Jumala oli
antanut Saulille hänen asemansa. Huom! Daavid ei tahtonut
itse toteuttaa saamaansa profetiaa kuninkuudesta, vaan luotti
Jumalaan.
-
Hän jätti Saulin
ja samalla oman asiansa Jumalan käsiin.
Jumalan on kosto
-
Halu kostamiseen
asuu jokaisessa ihmisessä luonnostaan. Haluamme maksaa
samalla mitalla takaisin.
-
Paheksumme puhetta
kostosta, ja kuitenkin se väijyy mielessämme silloinkin, kun
emme halua antaa sille oikeaa nimeä. Mieluummin toimimme
näkymättömämmällä tavalla: puhumme pahaa, mustaamme
vihjaavin sanoin, ilmein ja elein, otamme ehkä marttyyrin
roolin ja etsimme asenteillemme tukea toisiltakin. Muutamat
taas ovat niin "hurskaita", etteivät tunnusta
sellaisten voimien asumista itsessään, ja kielteiset tunteet
muuttuvat heissä masennukseksi.
-
Stefanus asettaa
eteemme korkean ihanteen kuollessaan kivisateessa: "Hän
laskeutui polvilleen ja huusi kovalla äänellä: 'Herra,
älä lue heille syyksi tätä syntiä! Sen sanottuaan hän
nukkui pois." (Ap.t. 7:60.) Odottaako Jumala sellaista
meiltäkin?
-
Paavali
kirjoittaa: "Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne,
rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa.
Onhan kirjoitettu: 'Minun on tuomio, minä maksan tekojen
mukaan' - näin sanoo Herra." (Room. 12:19; KR -92.)
-
Jumala käskee
meitä jättämään asiamme hänen hoitoonsa. Me näemme aina
vajavaisesti. Siksi meidän tuomiomme toisista on aina
yksipuolinen. Emme tunne kaikkia asianhaaroja, ja oma
syntisyytemmekin vääristää totuuden mielessämme. On
vaarallista "vihamiehemme", itsemme ja yhteisömme
kannalta ryhtyä kostoon millään tavalla. Jumala yksin voi
tehdä oikeudenmukaisia ratkaisuja.
-
Jumalan myllyt
jauhavat hitaasti, sanotaan. Kuitenkin Daavid uskalsi uskoa
asiansa hänelle: "Jumalaa, Korkeinta, minä huudan
avukseni, Jumalaa, joka vie asiani päätökseen." (Kannattaa
lukea koko psalmi 57.)
Yritys sovinnon
tekemiseksi
-
Daavid vetosi
kuninkaaseen. Hän kysyi, miksi Saul kuunteli ihmisten
pahoja puheita hänestä. Hän tahtoi Saulin ymmärtävän,
ettei hänellä ollut paha mielessä häntä vastaan. Hän
vakuutti: "Herra tuomitkoon meidän
välillämme, minun ja sinun, ja Herra rangaiskoon sinua minun
puolestani, mutta minun käteni ei sinuun satu... Herra olkoon
tuomari ja tuomitkoon meidän välillämme, minun ja sinun.
Hän nähköön ja ajakoon minun asiani ja auttakoon minut
oikeuteeni sinun käsistäsi." Itseään hän nimitti
koiranraadoksi ja kirpuksi. Hän
ei tahtonut olla mitään Saulin rinnalla.
-
Saul puhkesi
itkuun. Hän suli. Toisella kerralla hän sanoi: "Minä
olen tehnyt syntiä. Tule takaisin, poikani Daavid."
Kaikki oli hyvin - vähän aikaa. Saulilla oli lyhyt
ymmärtämisen hetki, kunnes pahat voimat taas uudelleen
pääsivät jylläämään hänessä.
-
Daavid ymmärsi
tilanteen. Hän meni pois ja Saul palasi kotiinsa. Daavidin ja
Saulin välit eivät koskaan korjaantuneet. Saulin
tunne-elämässä tapahtui ajoittaista pehmenemistä, mutta
Jumalan edessä hän ei nöyrtynyt. Jumala hoiti miesten asiat
aikanaan.
-
On ongelmia, joita
ei saa tässä elämässä korjatuksi, vaikka tahtoisikin.
ELÄMÄN
RISTIPAINEISSA
Luentoja kuningas Daavidin
elämästä, osa 3.
Menetysten keskellä
Daavidin elämä Saulin
vainoamana oli täynnä menetyksiä: hänet "irtisanottiin
lupaavasta työpaikastaan", "esimies" vihasi häntä
niin, että tahtoi tappaa, eikä ollut ketään puoltajaa vihamiehen
merkittävän aseman tähden. Vaimo jätti hänet (joutui isänsä
Saulin tähden jättämään). Hän jäi ilman kotia, ilman omaisten
ja ystävien tukea. Hänestä tuli "lainsuojaton", mies,
jolla ei ollut mitään oikeusturvaa. Saul mustasi hänen mainettaan
kaikin mahdollisin keinoin. Saavuttamastaan kansansuosiosta
hänellä ei ollut apua muuten kuin kaikenlaisen rikollisen ja
ahdingossa olevan väen kokoajana. On suorastaan ihme, että hän
kesti kaiken tämän sairastumatta ruumiillisesti tai henkisesti.
Tällä kertaa otan
esille kolme erillistä tapausta kuvaamaan hänen ahdinkoaan ja
samalla sitä lähdettä, josta hän ammensi voimansa.
Syyllisyys Noobin
pappien tähden
-
Paetessaan Saulia
Daavid meni aluksi Noobiin saadakseen papilta neuvoa matkaansa
varten ja leipää nälkäänsä (1. Sam. 21:1-10; 22:9-23).
-
Merkittävää on,
että hän ei nostattanut kapinaliikettä, mikä olisi ollut
mahdollista hänen kansansuosionsa tähden. Hän ei
myöskään puhunut Ahimelekille, Noobin papille, mitään
pahaa Saulista.
-
Tapauksesta oli
kuitenkin hirvittävät seuraukset: kaikki Noobin papit
surmattiin Saulin toimeksiannosta, samoin kaikki kaupungin
asukkaan. Vain nuori pappi Ebjatar pääsi pakenemaan ja
liittyi turvallisuutensa tähden Daavidiin.
-
Miltä tuntui
Daavidista, kun hän joutui sanomaan: "Minä
olen syypää koko sinun isäsi suvun, joka hengen,
kuolemaan"?
-
Kaikki, jotka
olivat lähellä Daavidia tai osoittivat hänelle
ystävällisyyttä, tuhottiin. Hänen oli saatettava suojaan
vanhempansakin.
-
Ihmisille oli
hyödyllistä oman etunsa kannalta olla hyvissä väleissä
Saulin kanssa; Daavidista ei ollut hyötyä.
-
Psalmissa 52
Daavid kirjoittaa miehestä, jonka syyksi koko verinäytelmä
lankeaa: "Sinä
rakastat pahaa etkä hyvää, sinä puhut valhetta etkä
totta. Sela. Sinä rakastat kaikkia surman sanoja, sinä
kavala kieli. Siksi Jumala kukistaa sinut ainiaaksi, hän
tarttuu sinuun ja raastaa sinut majastasi, repäisee sinut
juurinesi elävien maasta. Sela. Vanhurskaat näkevät sen ja
pelkäävät, ja he nauravat häntä: "Siinä on mies,
joka ei pitänyt Jumalaa turvanaan, vaan luotti suureen
rikkauteensa ja oli röyhkeä häijyydessään." Mutta
minä olen kuin viheriöivä öljypuu Jumalan huoneessa. Minä
turvaan Jumalan armoon aina ja alati."
-
Mikä piti
Daavidin pystyssä - jopa "viheriöivänä öljypuuna
Jumalan huoneessa"?
Kiittämättömyys
on maailman palkka
-
Daavid miehineen
pelasti Kegilan (Keilan) asukkaat filistealaisten käsistä
(1. Sam. 231-15). Kun Saul sai tietää, että hän oli
Kegilassa, hän järjesti liikekannallepanon saadakseen
Daavidin kiinni.
-
Niin Saul sanoi: "Jumala
on jättänyt hänet minun käsiini, sillä hän on sulkenut
itsensä sisälle, kun on mennyt kaupunkiin, jossa on ovet ja
salvat."
Kuinka kansa voi
tietää, mitä oikein oli tapahtunut, kun kumpikin osapuoli
katsoi, että Jumala oli hänen kanssaan ja hänen puolellaan.
Mitä asiasta olisi ajateltava toisen käskyn valossa?
-
Daavid kääntyi
Jumalan puoleen ja kysyi, jättävätkö Kegilan asukaat
hänet Saulin käsiin ja sai myönteisen vastauksen.
-
Ihmiset, joille
teemme hyvää, eivät välttämättä kiitä meitä. He
voivat oman etunsa tähden jopa asettua meitä vastaan.
-
Daavid ei saanut
turvaa ihmisiltä. Jumala oli hänen turvansa. "Saul
etsi häntä kaiken aikaa, mutta Jumala ei antanut häntä
tämän käsiin" (23:14).
-
Meille tapahtuu
vain se, mitä Jumala tahtoo, kun turvaamme häneen.
Selviytyminen
katastrofista
-
Saul miehineen oli
omilla retkillään, kun amalekilaiset polttivat ja
ryöstivät Siklagin kaupungin, jossa heidän perheensä
olivat. Heidän vaimonsa, poikansa ja tyttärensä oli olettu
vangeiksi. (1. Sam. 30)
-
"Silloin
Daavid ja hänen kanssaan olevat korottivat äänensä ja
itkivät, kunnes eivät enää jaksaneet itkeä." Uupuneitten
miesten tunteet purkautuivat: suru, viha, raivo ja lopulta
katkeruus. He eivät jaksaneet kestää enää tätä!
-
Kun ihmiset
kokevat vastoinkäymisiä, he etsivät syytä ja syyllistä.
Mitä heikompi ihminen sisäisesti on, sitä halukkaammin hän
syyllistää toisia ottamatta itse vastuuta.
-
Daavid oli sopiva
kohde! Miehet unohtivat, että hän oli omien vaikeuksiensa
keskellä auttanut heitä uuden elämän alkuun. Tämän yli
voimien käyvän ahdingon keskellä Daavid johtajana oli se,
jota voitiin syyttää koko onnettomuudesta.
-
Miehet aikoivat
kivittää Daavidin, niin vimmoissaan he olivat. Mieletön
raivo oli vallannut heidät. Daavid joutui suureen hätään.
-
Mistä apu
umpikujassa? "Mutta
Daavid rohkaisi mielensä Herrassa, Jumalassaan. - - - Daavid
kysyi Herralta: 'Ajanko minä takaa tuota rosvojoukkoa?
Saavutanko minä sen?' Hän vastasi: 'Aja, sinä saavutat sen
ja pelastat pelastettavat. Niin Daavid lähti, hän ja ne 600
miestä, jotka olivat hänen kanssaan."
-
Daavid ei ollut
kadottanut uskoaan Jumalaan. Hän ei ollut katkeroitunut mies,
ei syyttänyt Jumalaa. Jumala oli hänen elämänsä turva
jonka suojaan hän oli tottunut pakenemaan. Tie ylöspäin oli
hänelle aina auki.
-
Tämänkin
koettelemuksen Jumala käänsi - oli ajatellut etukäteen! -
Daavidin parhaaksi. Daavid jakoi saamansa saaliin niille
paikkakunnille, joilla oli miehineen viipynyt, ja hänen
asemansa tulevana kuninkaana vahvistui ihmisten sydämissä.
JUMALA PITÄÄ LUPAUKSENSA
1. Luvattu kuninkuus
Saulin kuolema
-
Saul kuoli sodassa
filistealaisia vastaan.
-
Voisi ajatella,
että Saulin kuolema olisi ollut ilon päivä Daavidille. Ensi
sijassa se kuitenkin synnytti hänessä suurta surua. Hän
teki tästä murheen päivästä "Jousilaulun",
itkuvirren, joka tuli opettaa hänen oman heimonsa pojille.
"Sinun kaunistuksesi, Israel, on surmattuna
kukkuloillasi. Kuinka ovatkaan sankarit kaatuneet!... Te
Gilboan vuoret, älköön teille tulko kastetta, älköön
sadetta, älköön peltoja, joista anteja uhrataan. Sillä
siellä on poisviskattuna sankarien kilpi, Saulin kilpi,
vailla öljyllä voitelua... Te Israelin tyttäret, itkekää
Saulia..." (2. Sam. 1.)
Juudan kuninkuus
-
Daavidista tuli
Saulin kuoleman jälkeen Juudan (vain Juudan!), oman heimonsa,
kuningas. Muut seurasivat Iisbosetia, Saulin poikaa. Daavid
asettui asumaan Hebroniin seitsemäksi vuodeksi
-
Jumala oli
luvannut hänelle kuninkuuden, kun hän oli nuori poika. Nyt
hän oli kolmenkymmenen, ja tie näytti auenneen, mutta vain
osittain.
-
Jumala tekee
minkä lupaa. Hänen aikataulunsa vain ei ole sellainen kuin
odotamme. Hänellä on aikaa. Me toivoisimme kaiken tapahtuvan
mahdollisimman pian ja tulemme helposti kärsimättömiksi.
-
"Daavid
vahvistui vahvistumistaan, Saulin suku taas jatkuvasti
heikontui." Jumala johti koko ajan asioita siihen
suuntaan kuin oli ennalta ilmoittanut.
Koko Israelin
kuninkuus
-
Vihdoin koitti
päivä, jolloin Daavid asettui Jerusalemiin ja teki sen
pääkaupungikseen, noin v. 1000 e. Kr.
-
Linnansa
vihkimisjuhlaan hän teki laulun, joka kuvaa hänen tuntojaan:
"Minä ylistän sinua, Herra, että pelastit minut
etkä sallinut viholliseni iloita minusta. Herra, minun
Jumalani, sinua minä huusin avuksi, ja sinä paransit minut.
Sinä, Herra, nostit elämäni haudasta, sinä herätit minut
henkiin hautaan vaipuvien joukosta. - - - Illalla on itku
vieraana, mutta aamulla ilo. - - - Sinä muutit murheeni
ilokarkeloksi, riisuit yltäni surupukuni ja vyötit minut
riemulla, että sieluni veisaisi sinulle kiitosta eikä
vaikenisi. Herra, minun Jumalani, sinua minä ylistän
ainiaan." (Psal. 30.)
-
Daavid ei pitänyt
omana ansionaan nousuaan huipulle. Raamattu kuvaa hänen
asennettaan näin: "Daavid ymmärsi, että Herra oli
vahvistanut hänet Israelin kuninkaaksi ja korottanut hänen
kuninkuutensa kansansa Israelin tähden"(2. Sam.
5:12).
-
Jumala toteutti
omia suunnitelmiaan hänen elämässään ja hänen
välityksellään monien muiden elämässä.
-
Jumala sanoi
hänelle profeetta Naatanin välityksellä: "Minä
olen ottanut sinut laitumelta lammasten jäljestä kansani
Israaelin ruhtinaaksi. Minä olen ollut sinun kanssasi
kaikkialla. - - - Minä teen sinulle suuren nimen. - - - Minä
valmistan sijan kansalleni Israelille." (2. Sam.
7:8-10.)
2. Luvattu ikuinen kuninkuus
-
Naatanin profetia
ulottuu kauas tulevaisuuteen: "Kun päiväsi ovat
päättyneet, ja sinä lepäät isiesi luona, minä korotan
sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka polveutuu sinusta, ja
vahvistan hänen kuninkuutensa. Hän on rakentava minun
nimelleni temppelin, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa
ainiaaksi. Minä olen oleva hänelle isä, ja hän on oleva
minulle poika. Jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä
ihmisvitsalla ja niin kuin ihmislapsia kuritetaan, mutta minun
armoni ei poistu hänestä, kuten sen poistin Saulista, jonka
siirsin pois sinun tieltäsi. Sinun sukusi ja kuninkuutesi
pysyvät edessäni ainiaan, ja sinun valtaistuimesi on oleva
iäti vahva'." (2. Sam. 7:12-16.)
-
Kuinka voi Daavidin
kuninkuus pysyä iäti? Se on mahdollista vain Jeesuksessa,
"Daavidin pojassa". "Enkeli jatkoi:
"Älä pelkää, Maria. Sinä olet saanut armon Jumalan
edessä. Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on
annettava hänelle nimi Jeesus. Hän on oleva suuri, ja häntä
kutsutaan Korkeimman Pojaksi. Herra Jumala antaa hänelle hänen
[esi-]isänsä Daavidin valtaistuimen. Hän on oleva Jaakobin
huoneen Kuningas iäti. Hänen valtakunnallaan ei ole oleva
loppua." (Luuk. 1:30-33.)
-
Naatanin profetia
suurine lupauksineen ei ylpistänyt Daavidia, vaan nöyryytti.
Hän asettui Herran eteen ja sanoi: "Mikä olen minä,
Herra, Herra, ja mikä on sukuni, että olet saattanut minut
tähän asti? Mutta tämäkin on ollut vähän silmissäsi,
Herra, Herra, ja niin sinä olet puhunut palvelijasi suvulle
myös kaukaisista asioista, näin opettaen ihmisten tavalla,
Herra, Herra." (7:18-19.)
-
Ylistyksensä Daavid
päätti rukoukseen, jossa hän pyysi Jumalaa täyttämään
sen, minkä hän oli luvannut. "Täytä nyt, Herra
Jumala, ainiaaksi se, mitä olet puhunut palvelijastasi ja
hänen suvustaan. Tee niin kuin olet puhunut. Sinun nimesi tulee
siten suureksi ainiaan, ja se on oleva: Herra Sebaot, Israelin
Jumala." (7:25-26.)
3. Lupaus Israelille
-
Daavidiin eivät
liity vain messiasprofetiat, vaanmyös lupauket Israelin kansan
tulevaisuudesta. Profeetta Aamoksen välityksellä Jumala sanoo:
"Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin
sortuneen majan, korjaan sen repeämät, pystytän sen
luhistumat, rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina
päivinä - - - Silloin minä palautan kansani Israelin
poisviedyt. He rakentavat jälleen autiot kaupungit ja asuvat
niissä. He istuttavat viinitarhoja ja juovat niiden viiniä, he
tekevät puutarhoja ja syövät niiden hedelmiä. Minä istutan
heidät omaan maahansa, eikä heitä enää revitä pois
maastaan, jonka olen heille antanut, sanoo Herra, sinun
Jumalasi." (Aam. 9:11-15.)
ELÄMÄN
RISTIPAINEISSA
Luentoja kuningas Daavidin
elämästä, osa 4.
Ystävän rakkaus ei
koskaan petä
Kahden miehen ystävyys
-
Ystävyys syntyy
"kohtaamisesta", joka on aina odottamaton,
ilmestyksenomainen, sanoo italialainen sosiologi Francesco
Alberoni. Se voi syntyä henkilön kanssa, jonka olemme
tunteneet vuosia tai joka on meille suhteellisen outo.
-
Kuninkaanpoika
Joonatan ja Daavid, kuninkaan palvelija,
"kohtasivat" toisensa. "Joonatan kiintyi
kaikesta sydämestään häneen ja rakasti häntä kuin omaa
sieluaan" (1. Sam. 18:1). Todennäköisesti
kohtaaminen on ollut "ilmestyksenomainen" ja on
vaikuttanut miehiin syvästi myös tunnetasolla. Raamattu
puhuu erityisesti Joonatanin kiintymyksestä, mutta kuvaa
ystävyyden syväksi, lujaksi ja molemminpuoliseksi. Ystävyydessä
yhteiskunnallinen asema ei ole merkittävä. Ystävät ovat
tasavertaisia; ei ole arvoeroja.
-
Ystävyyteen ei
sovi kateus. Jooonatan ymmärsi, että Jumala oli antanut
kuninkuuden Daavidille ja että Daavid aikanaan astuisi
valtaistuimelle. Se olisi ollut Joonatanin paikka kuninkaan
poikana. Hän ei kuitenkaan tuntenut mitään kaunaa tai
katkeruutta. Ystävyyssuhde Daavidin kanssa oli niin syvä ja
merkittävä. Hän oli valmis antamaan Daavidille omat vallan
merkkinsäkin. "Joonatan
teki liiton Daavidin kanssa, sillä hän rakasti tätä kuin
omaa sieluaan. Joonatan riisui viitan, joka hänellä oli
yllään, ja antoi sen Daavidille, ja samoin takkinsa,
vieläpä miekkansa, jousensa ja vyönsä." (1. Sam.
18:3-4.)
-
Miehet tekivät
keskenään liiton, jopa vannoivat valan. "Ethän
koskaan kiellä laupeuttasi minun suvultani, et silloinkaan,
kun Herra hävittää kaikki Daavidin vihamiehet maan
päältä?", kysyi Joonatan. Hän teki liiton
Daavidin suvun kanssa. (1. Sam. 20:14-17.) Liitolla oli
merkittävät vaikutukset tulevaisuudessa.
-
"Ystävyys on
yksi rakkauden muoto... Ystävyys erottuu muista rakkauden
muodoista, koska se valitsee kohteensa moraalisten syiden
perusteella ja suhtautuu niihin moraalisesti. Ystävyys on
eroksen eettinen muoto", sanoo Alberoni.
"Ystävyydellä on vahvasti eettinen sisältö. Ystävät
kohtelevat toisiaan paremmin kuin vieraita ihmisiä, toisin
sanoen vähän sillä tavoin kuin kaikkien tulisi kohdella
kaikkia. Ystävyys tavoittelee moraalisen täydellisyyden
ihannetta."
Ystävä auttaa
aina
-
Daavid joutui
Saulin vihoihin, jopa niin että Saul tahtoi tappaa hänet.
Joonatan seisoi Daavidin rinnalla kaikissa vaiheissa. Hän
puhui Daavidin puolesta isälleen. Kerran hän onnistui
kääntämään isänsä vihan ystävästään. Toisella
kerralla hänen täytyi kehottaa ystäväänsä pakenemaan. Se
oli raskas hetki. "Daavid lankesi kasvoilleen maahan
[Joonatanin eteen] ja kumartui kolme kertaa. He suutelivat
toisiaan ja itkivät yhdessä. Daavid itki syvästi
liikutettuna." (1. Sam. 20:41.)
-
Daavidista tuli
pakolainen, mutta Joonatan ei jättänyt häntä.
"Saulin poika Joonatan nousi ja meni Daavidin luo
Hooresaan ja rohkaisi häntä Jumalassa. Hän sanoi: 'Älä
pelkää! Isäni Saulin käsi ei ole tapaava sinua. Sinusta
tulee Israelin kuningas, ja minä tulen olemaan lähinnä
sinua. Isäni Saul tietää kyllä sen.' He molemmat tekivät
liiton Herran edessä. Daavid jäi Hooresaan, mutta Joonatan
palasi kotiinsa." (1. Sam. 23:16-18.)
Ystävän menetys
-
Joonatan kaatui
taistelussa filistealaisia vastaan yhdessä isänsä ja
veljiensa kanssa. Daavid itki. Hän ei suinkaan ollut
voitonriemuinen, ei iloinnut Saulin, vihamiehensä, tappiosta.
Joonatania hän suri erityisesti.
-
"Kuinka
ovatkaan sankarit taistelussa kaatuneet! Joonatan on
surmattuna kukkuloillasi. Minä suren sinua, veljeni Joonatan.
Sinä olit minulle ylen rakas. Rakkautesi oli minulle ihanampi
kuin naisen rakkaus. Kuinka ovatkaan sankarit kaatuneet,
kuinka ovat hävinneet taisteluaseet!" (2. Sam. 1:26.)
Uskollisuus
-
Daavid ei
unohtanut Joonatania eikä valaa, jonka he olivat keskenään
vannoneet. Kun hänen kuninkuutensa oli vahvistunut, hän
kysyi palvelijoiltaan, oliko Saulin suvusta ketään
jäljellä, jolle hän voisi osoittaa ystävyyttä Joonatanin
tähden.
-
Joonatanilla oli
poika, Mefiboset, joka oli vammautunut jaloistaan. Hän oli
ollut viisivuotias silloin, kun tuli tieto Saulin ja hänen
poikiensa kaatumisesta. Hänen hoitajansa oli paennut poika
kainalossaan ja oli pudottanut tämän. Siksi hän ontui
kumpaakin jalkaansa. Mies kutsuttiin Daavidin linnaan.
-
Mefiboset ei ollut
mitään eikä hän omistanut mitään. Hän majaili toisen
talossa ja eli sillä, mitä muut antoivat. Hän sai kutsun
kuninkaalta! Se ei tullut hänelle hänen itsensä tähden.
Hänellä ei ollut mitään sellaista, mikä olisi tuonut
hänelle kuninkaan suosion. Hän ei vammansa vuoksi kyennyt
tekemään mitään mainittavaa.
-
Hän sai armon
kuninkaan edessä isänsä Joonatanin tähden.
-
Hän lähestyi
kuningasta kumartuen kasvoilleen maahan ja osoittaen
kunnioitusta. Daavid sanoi hänelle: "'Mefiboset!'
Hän vastasi: 'Tässä on palvelijasi.' Daavid sanoi hänelle:
'Älä pelkää! Minä osoitan sinulle ystävyyttä isäsi
Joonatanin tähden ja palautan sinulle isoisäsi Saulin kaiken
maaomaisuuden. Sinä saat aina aterioida minun
pöydässäni.'" (2. Sam.9.)
Jeesuksen tähden
Putoaminen luvattomaan suhteeseen
Tunteiden kuohussa
-
Nainen oli
peseytymässä. Hän oli näöltään hyvin viehättävä.
Daavid oli noussut vuoteeltaan ja näki hänet ylempänä
rinteellä sijaitsevan linnansa katolta. Näki ja jäi
katsomaan. Ei saanut silmiään irti. Daavid putosi kuin
kosken pyörteisiin ja virta vei häntä kiihtyvällä
vauhdilla eteenpäin. Emme tiedä, kuuliko hän hätäkellojen
soivan sisimmässään, muistiko Jumalan ja Jumalan sanan,
mutta ne äänet joka tapauksessa hukkuivat suurten tunteitten
kuohuun. (2. Sam. 11.)
-
Daavid haetutti
naisen luokseen ja makasi hänen kanssaan. Mahtoiko Batseba
olla edes vastahakoinen? Oliko hän ollut vahingossa
peseytymässä niin näkyvällä paikalla? Oliko tilanne
syntynyt sattumalta vai oliko se pitkän suunnittelun tulos?
-
Batseba tuli
kerrasta raskaaksi. Naimisissa oleva nainen.
Jälkien
peittäminen
-
Daavid yritti
peittää jälkiään petoksella. Hän kutsui Batseban miehen
rintamalta kotiin, jotta olisi saanut näyttämään siltä,
että lapsi oli hänen. Mies ei kuitenkaan mennyt kotiinsa ja
suunnitelma petti. Daavidin täytyi löytää jokin muu
ratkaisu. Hän päätti toimia niin, että Batseba jäisi
leskeksi ja hän voisi laillisesti naida hänet. Siksi Uuria
pantiin Daavidin käskystä sodassa etulinjaan, jotta hän
kuolisi. Sotapäällikkö toimi ohjeiden mukaan. Kaikki
näytti olevan kunnossa. Uuria oli kuollut sodassa niin kuin
monet muutkin, eikä kukaan voinut syyttää Daavidia.
-
Hurskaasta
miehestä oli tullut avionrikkoja. Hänen tekonsa ei ollut
paha ensisijaisesti siksi, että lapsi oli tulossa, vaan koska
hän oli noussut Jumalaa ja hänen tahtoaan vastaan
maatessaan toisen miehen vaimon kanssa. Jälkien peittäminen
oli tehnyt hänestä valehtelijan, pettäjän ja lopulta
murhaajan. Ulospäin hänen toimintansa näytti aivan
oikealta, jopa lailliselta ja hyväntahtoiselta. Uuria oli
kuollut sodassa ja Daavid oli ottanut lesken.
-
Jumalaa ei voi
pettää, vaikka pettäisi ihmisiä ja itseään. Jumala on
ilmaissut tahtonsa ja vaatii sen ehdotonta noudattamista.
Ihmiset voivat olla hänen kanssaan eri mieltä, mutta sillä
ei ole mitään merkitystä. Jumalan tahto perustuu hänen
omaan olemukseensa, hänen pyhyyteensä ja rakkauteensa. Sitä
ei voi muuttaa. Se sitoo samanlaisena kaikkia ihmisiä
kaikkina aikoina.
-
Jumala nuhteli
Daavidia profeetta Naatanin välityksellä:
"Miksi olet pitänyt halpana Herran sanan ja tehnyt
sitä, mikä on pahaa hänen silmissään? Heettiläisen
Uurian sinä olet surmannut miekalla, tappanut hänet
ammonilaisten miekalla, ja hänen vaimonsa olet ottanut
vaimoksesi." (2. Sam. 12:9.)
-
Batseban lapsi
kuoli. Naatan oli sanonut Daavidille: "Koska sinä
tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan
häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on
kuoleva." Ei ollut kysymys vain Daavidista vaan
Jumalasta ja ihmisten suhtautumisesta häneen. Daavidin teolla
oli vaikutusta toisten elämään iäisyyteen asti!
Niin makaat kuin
petaat
-
Naatan asetti
Daavidin eteen elämän realiteetit. Kaikilla teoillamme ja
ratkaisuillamme on myös seurauksensa. "Sen
tähden miekka ei ole milloinkaan väistyvä sinun suvustasi,
koska olet pitänyt halpana minut ja ottanut vaimoksesi
heettiläisen Uurian vaimon. Näin sanoo Herra: 'Minä
nostatan sinulle onnettomuuden omasta perheestäsi, ja
silmiesi edessä minä otan vaimosi ja annan heidät toiselle,
ja hän on makaava vaimojesi kanssa keskellä kirkasta
päivää. Sinä olet tehnyt tekosi salassa, mutta minä teen
tämän koko Israelin ja auringon nähden'." (2. Sam.
12:10-12.)
-
Daavid oli
käyttänyt miekkaa Uurian surmaamiseen. Miekka ei väistyisi
hänen omasta perheestään. Ehkä asian voisi ilmaista
niinkin arkisesti, että Daavidin antama malli asioitten
ratkaisemiseksi jäi perinnöksi hänen lapsilleen.
-
Toinen vakava asia
oli himo, joka kantoi vaarallista hedelmää. Senkin Daavid
joutui näkemään omassa perheessään monella tavalla.
-
Hän oli tahtonut
tehdä tekonsa salassa, mutta Jumala sanoi nostavansa kaiken
päivänvaloon.
-
Daavidin synnin
seuraukset olivat jatkuvasti hänen edessään. Hän ei voinut
sille asialle mitään. Se nöyryytti häntä kaikkina hänen
elinvuosinaan.
-
Me makaamme niin
kuin petaamme, mutta me petaamme myös tuleville polville.
Vapaana
syyllisyydestä
-
Jumala antoi
Daavidille anteeksi, sillä Daavid rukoili sitä sydän ja
ruumiskin kipeänä.
"Kun minä vaikenin synnistäni, riutuivat luuni
jokapäiväisestä valituksestani. Sillä yötä päivää oli
sinun kätesi raskaana päälläni. Minun elinnesteeni kuivui
kuin kesän helteessä. Sela. Minä tunnustin sinulle syntini
enkä peittänyt pahoja tekojani. Minä sanoin: 'Minä
tunnustan Herralle rikokseni,' ja sinä annoit anteeksi
syntini, johon olin syyllinen." (Psal. 32:3-5.)
-
Siksi Daavid voi
lausua suurenmoiset sanansa: "Autuas
se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti on
peitetty! Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja
tekojaan." (Psal. 32:1-2.)
-
Hän oli vapaa
syyllisyydestä, sillä Jumala oli antanut hänelle anteeksi.
Hän oli vapaa omassatunnossaan. ("Vapauteen Kristus
vapautti meidät", Gal. 5:1.) Jumala ei tuomitsisi
häntä enää. Hänet oli täysin armahdettu. Hän voi
turvata Jumalaan edelleenkin. Jumala oli hänen kanssaan.
-
Jumalan armo
näkyy vielä toisellakin tavalla. Jumala antoi heille toisen
pojan, Salomon. Juuri hänestä tuli aikanaan Daavidin
seuraaja valtaistuimella. Erikseen mainitaan vielä, että
Herra rakasti häntä ja että häntä "kutsuttiin
Jedidjaksi Herran tähden" (2. Sam. 12:24-25).
Jedidja tarkoittaa Herran suosikkia tai lemmikkiä. Mennyt oli
todelliseti pyyhitty pois.
ELÄMÄN
RISTIPAINEISSA
Luentoja kuningas Daavidin
elämästä, osa 5.
Vihan hedelmät
Tausta
-
Tänään puhumme
Absalomista, Daavidin pojasta.
-
Tapaukset, joita
nyt kuvaan, alkavat tragedialla perhepiirissä (2. Sam. 13).
Absalomilla oli velipuoli, jonka nimi oli Amnon, ja sisar,
Taamar. Amnon rakastui Taamariin. Hän "tuli aivan
sairaaksi tuskasta sisarensa Taamarin tähden",
kertoo Raamattu. Hän teki tarkan suunnitelman ja raiskasi
sisarpuolensa .
"Mutta sitten Amnonin valtasi ylen suuri vastenmielisyys
Taamaria kohtaan. Vastenmielisyys tätä kohtaan oli
voimakkaampi kuin rakkaus, mikä hänellä oli ollut tähän
sisareensa. Amnon sanoi hänelle: "Nouse, mene
tiehesi."
-
Ammonin teolla oli
kauaskantoiset seuraukset. Taamarille se merkitsi
onnettomuutta koko hänen elämänsä ajaksi; hän jäi
hylättynä asumaan veljensä Absalomin taloon. Absalomissa se
synnytti vihan.
Vihan kierteessä
1. Absalon ei
puhunut velipuolelleen sanaakaan sen päivän jälkeen
(13:22).
-
Viha muutti koko
hänen muotonsa tavalla, jonka muutkin huomasivat, sillä he
sanoivat: "Ilme Absalomin kasvoilla on tiennyt pahaa
siitä päivästä lähtien, jona Amnon teki väkivaltaa
hänen sisarelleen Taamarille" (13:32).
-
Absalomin mieli
oli myrkyttynyt, eikä hän tahtonut nöyrtyä synnistään
parannukseen: katumaan omaa mielenlaatuaan Jumalan edessä ja
pyytämään anteeksi sisareltaan ja Jumalalta.
2. Viha kasvoi
hänen sisällään kaksi vuotta ja kypsyi murhaksi
(13:28). Hän rohkaisi alaisiaan tekemään sen: "Pitäkää
silmällä, milloin Amnonin sydän tulee iloiseksi viinistä, ja
kun minä sanon teille: 'Surmatkaa Amnon', niin tappakaa hänet
älkääkä pelätkö. Minähän olen teitä käskenyt. Olkaa
lujat ja urhoolliset.'"
3. Seurasi
kolmen vuoden maanpakolaisuus. Absalon meni äitinsä
isän, Gesurin kuninkaan luo
-
Daavid tarvitsi
kolme vuotta, ennen kuin hän kykeni kutsumaan poikansa
takaisin. Kului vielä kaksi vuotta, ennen kuin hän saattoi
kohdata Absalomin kasvoista kasvoihin. On kaiketi ajateltava
niin, että Daavid oli tahtonut antaa pojalleen anteeksi,
koska kutsui tämän kotiin, mutta hänen sisäiset haavansa
olivat niin kipeät, ettei hän pystynyt tapaamaan tätä
aiemmin.
-
Absalomissa ei
mikään ollut muuttunut. Se näkyy hänen sanoissaan: "Minä
haluan mennä kuninkaan eteen. Jos minussa on vääryys,
surmatkoon hän minut" (14:32) Jos... Mies ei
nähnyt omaa syyllisyyttään vähääkään. Hän katsoi
menetelleensä oikein. Ehkä hänen lähellään elävät
ihmiset olivat vahvistaneet häntä tässä asenteessa.
-
Isän anteeksianto
näkyy ilmaisussa: "Kuningas suuteli Absalomia"
(14:33).
4. Koska
mitään katumusta ei ollut, ei tapahtunut muutostakaan. Absalom
kulki eteenpäin tietä, jolle oli lähtenyt. Ulkonaisesti hän
osoitti kunnioitusta isälleen, kuninkaalle. Sydämessään
hän kasvatti vihaa isäänsä kohtaan (15).
-
Absalomin sisin
tarjosi sopivan kasvualustan myös vallanhimolle. Hän
alkoi suunnitella vallankumousta syöstäkseen isänsä
valtaistuimelta, ja toimi sen eteen määrätietoisesti
seuraavat neljä vuotta.
-
Absalom esiintyi
'suurena prinssinä'. Hän hankki itselleen vaunut ja hevoset
sekä 50 miestä, jotka juoksivat hänen edellään.
-
Hän käytti
hyväkseen tyytymättömyyttä, jota kansassa oli Daavidia
kohtaan Batseban ja sotapäällikkö Jooabin tähden.
-
"Hän
varasti Israelin miesten sydämet" Daavidilta. Hän
teki sen vähättelemällä isäänsä niille, jotka tulivat
kuninkaan luo saadakseen oikeutta: "Asiasi on kyllä
hyvä ja oikea, mutta kuninkaan luona ei ole ketään, joka
kuuntelisi sinua." Hän kylvi määrätietoisesti
siementä omaksi hyväkseen: "Jospa minut
asetettaisiin tuomariksi maahan! Silloin tulisi eteeni
jokainen, jolla on riita- tai oikeusasia, ja minä saattaisin
hänet oikeuteensa." Ihmiset kiintyivät häneen,
sillä "kun joku
lähestyi kumartaakseen häntä, Absalom ojensi kätensä,
tarttui häneen ja suuteli häntä. Näin Absalom teki
kaikille israelilaisille, jotka tulivat kuninkaan eteen
saamaan oikeutta. Sillä tavalla Absalom varasti Israelin
miesten sydämet."
-
Absalom valehteli
isälleen ja petti häntä. Hän kätki hankkeensa hurskauden
kaapuun. Ilmeisesti Daavidin oli mahdotonta uskoa, mitä oli
tapahtumassa.
5. Hän teki
tätä neljä vuotta. Kun 11 vuotta oli kulunut Taamarin
raiskauksesta, hän pani
toimeen vallankumouksen.
-
Daavdin oli
paettava linnasta, sillä hänen oma poikansa tahtoi tappaa
hänet.
-
Absalom tahtoi
häpäistä isänsä kansan silmissä ja osoittaa hänen
tappionsa makaamalla isänsä sivuvaimojen kanssa kaikkien
tieten.
6.
Lopputuloksena oli sota, jossa kaatui 20000 miestä (18:7).
Absalom jäi tukastaan kiinni tammen oksaan ja hänet
keihästettiin siihen. Sotapäälliköt eivät välittäneet
Daavidin pyynnöstä, jonka hän oli antanut kaikkien miesten
kuulleen: "Pidelkää
minulle mieliksi hellävaroen nuorukaista Absalomia."
-
Absalomin viha
kantoi runsasta hedelmää. Se johti hänet kierteeseen, josta
hän ei koskaan päässyt - ei nähtävästi edes pyrkinyt -
pois. Häneen sopivat profeetta Elian sanat kuningas Ahabille:
"Sinä olet myynyt itsesi tekemään sitä, mikä on
pahaa Herran silmissä" (1. Kun. 21:20).
-
Entä jos Absalom
olisi nöyrtynyt Jumalan edessä? Olisiko hänen elämänsä
kaari silloin ollut toisenlainen? Ilmeisesti olisi.
Nöyryytettynä
Epäonnistuminen isänä
-
Daavidilla oli
raskaita taakkoja lastensa tähden. Hän oli Jumalan mies,
hurskas kuningas. Miksi sitten kaikki nämä vaikeudet?
Ihmisen luonnollinen ajatushan on, että Jumala antaa omilleen
vain hyvää.
-
Tiedämme, että
ainakin osasyynä oli hänen oma lankeemuksensa, joka kantoi
hedelmää hänen perheessään. Emme kuitenkaan voi sanoa,
että Jumala rankaisi häntä. Jumala oli antanut hänelle
anteeksi kaiken! Mennyt oli poispyyhitty! Ihmisten elämässä
vaikuttaa kuitenkin laki, jota on sanottu elämän omaksi
laiksi: "Mitä ihminen kylvää, sitä hän myöskin
niittää." Daavid oli himossa ottanut Batseban - hänen
täytyi nähdä himon voima omassa pojassaan. Daavid oli
murhauttanut Uurian - hänen oli nähtävä saman tapahtuvan
omassa perheessään, jopa niin, että se kohdistui häneen
itseensäkin. Jumala oli profeetta Naatanin välityksellä
sanonut jo etukäteen sen kaiken tapahtuvan (12:9-12).
-
Jumala on rakkaus,
mutta hän on myös pyhä. Hän on ehdottoman oikeudenmukainen
ja kohtelee kaikkia ihmisiä samalla tavalla, kuitenkin niin,
että hän on ankarampi niitä kohtaan, jotka ovat hänen
lähellään. Raamattu sanoo: "Niissä, jotka ovat
minua lähellä, minä osoitan pyhyyteni ja kaiken kansan
edessä kirkkauteni" (3. Moos. 10:3).
-
Lopullista
selitystä Daavidin taakkaan meillä ei ole. Emme ymmärrä
Jumalan ajatuksia. Tiedämme vain sen, että hän on rakkaus
silloinkin, kun emme sitä ymmärrä. Hän rakasti Daavidia.
Hän rakasti hänen lapsiaan.
-
Meidän on myös
kysyttävä, olisiko Daavidin elämällä ja hänen
psalmeillaan ollut sellaista siunausta sukupolvelle toisensa
jälkeen kolmen vuosituhannen aikana, jos hänen
elämässään olisi ollut vain paisteisia päiviä?
Kärsimyksessään ja nöyryyttävissä kokemuksissaan omien
lankeemustensa ja lastensa tähden hän on yksi meistä.
-
Jumala rakastaa
lapsiammekin enemmän kuin me. Lastemme elämä ei ole meidän
vallassamme tai hallinnassamme. Se on suuremmassa kädessä.
Ystävän
pettämänä
-
Daavidilla oli
lähellään monia uskollisia miehiä. Kuitenkin hän joutui
myös pettymään moniin - niin kuin jokainen ihminen
elämänsä aikana. Tässä yhteydessä mainitsen heistä vain
yhden.
-
Ahitofel oli
Daavidin neuvonantaja, mutta liittyi Absalomiin. Se oli kova
isku Daavidille. Ahitofel oli hänen luottomiehensä,
läheisensä, jonka kanssa hän voi jakaa valtakunnan asioita.
Ahitofel nautti niin suurta arvonantoa, että hänestä
sanotaan: "Ahitofelin antama neuvo oli siihen aikaan
kuin Jumalalta saatu vastaus: sen arvoinen oli jokainen
Ahitofelin neuvo sekä Daavidille että Absalomille" (2.
Sam. 16:23).
-
Eräs vaikeimpia
kokemuksia elämässä on, kun ystävä kääntää
selkänsä. Vielä raskaampaa meillä on, jos hän nousee
vastaamme. Ahitofel oli Daavidille tärkeä ystävä ja
vaarallinen vihollinen. Suru ja pelko täytti Daavidin mielen.
Hän saattoi vain rukoilla: "Herra, käännä
Ahitofelin neuvo tyhmyydeksi" (15:31). Jumala vastsi
hänen rukoukseensa - mutta haavat jäivät.
-
Daavid kuvaa
tuntojaan: "Minua ei herjaa vihollinen, sen minä
kestäisin. Minua vastaan ei pöyhkeile vihamieheni. Hänen
edestään voisin piiloutua. Se olet sinä, minun vertaiseni,
sinä, ystäväni ja uskottuni, jonka kanssa elimme suloisessa
sovussa ja yhdessä vaelsimme Jumalan huoneeseen juhlakansan
kohinassa!" (Psal. 55:13-15.)
Halveksittuna
-
Daavid kohtasi
pakomatkallaan miehen, jonka nimi oli Siimei (16:5-14). Siimei
tuli lähelle, heitteli kiviä ja soraa Daavidin ja hänen
urhojensa päälle ja kirosi Daavidia: "Pois,
pois, sinä murhamies, sinä lurjus! Herra kostaa sinulle
kaiken Saulin perheen veren, hänen, jonka sijaan sinä olet
tullut kuninkaaksi. Herra antaa nyt kuninkuuden poikasi
Absalomin käteen. Sinä olet itse joutunut onnettomuuteen.
Olethan sinä murhamies."
-
Daavidin
heikkouden hetkenä oli sopivaa vetää julkisesti esiin
menneisyyden haamut.
-
Siimei puhui
Jumalan kostosta Daavidille. Hänen kirouksensa sai näin
jumalallisen arvovallan. Hän kirosi Daavidia Jumalan nimeen.
-
Siimei tahtoi
osoittaa, että Daavidille oli käynyt oikein ja että Jumala
itse oli kaiken takana. Daavid oli hänen ajatuksissaan
Jumalankin hylkäämä ja tuomitsema.
-
Väki Daavidin
ympärillä olisi tahtonut vaientaa hänet, mutta Daavid
sanoi: "Antakaa hänen olla, kiroilkoon vain, jos
Herra on häntä käskenyt" (16:11). Hänen sanojaan
voi tulkita monellakin tavalla. Joka tapauksessa niissä
näkyy väsyneen miehen antautuminen Jumalan käsiin. Hän ei
jaksanut - tai tahtonut - ruveta taistelemaan miestä vastaan
tai puolustautumaan.
-
Daavidin asenne
hänen nöyryytyksensä tiellä näkyy hänen sanoistaan pappi
Saadokille: "Jos minä saan armon Herran silmien
edessä, hän tuo minut takaisin ja antaa minun vielä nähdä
hänet ja hänen pyhäkkönsä. Mutta jos hän sanoo: 'Minä
en ole mielistynyt sinuun', niin tehköön hän minulle, mitä
hyväksi näkee." (15:25-26.) Daavidilla ei ollut
muuta mahdollisuutta kuin jäädä Jumalan käsiin ja odottaa
hänen ratkaisuaan ja apuaan.
Apumme tulee
ylhäältä
-
Paetessaan
poikaansa Daavid kirjoitti psalmin kolme, jossa näkyy hänen
ahdistuksensa, mutta myös hänen sielunsa lepo. "Herra,
kuinka paljon minulla onkaan vihollisia! Paljon on niitä,
jotka nousevat minua vastaan. Monet sanovat minusta: 'Ei ole
hänellä pelastusta Jumalassa.' Mutta sinä, Herra, olet
minun kilpeni ja kunniani, sinä kohotat minun pääni.
Ääneeni minä huudan Herraa, ja hän vastaa minulle
pyhältä vuoreltaan. Minä käyn levolle ja nukun. Minä
herään, sillä Herra tukee minua."
-
Monenlaisia
kärsimyksen ja nöyryytyksen teitä kuljetaan tässä
maailmassa. Ehkä meille vakuutetaan niin kuin Daavidille,
että Jumalakin on meitä vastaan. Se ei ole totta! Jeesuksen
tähden hän ei hylkää eikä jätä. Voimme nukkua yömme
rauhassa. Jumala toimii silloinkin.
ELÄMÄN
RISTIPAINEISSA
Luentoja kuningas Daavidin
elämästä, osa 6
Ylpeys käy lankeemuksen edellä
Vanhan Daavidin kiusaus
-
"Kuningas
sanoi Jooabille, sotajoukon päällikölle, joka oli hänen
luonaan: 'Kiertele kaikki Israelin heimot Daanista Beersebaan
asti. Suorittakaa kansan väenlasku, että minä saisin
tietää kansan lukumäärän.'" (2. Sam. 24:2.)
-
Valtakunta oli
Daavidin aikana laajempi kuin milloinkaan muulloin. Daavidille
tuli kiusaus saada tietää, paljonko hänellä oli alamaisia,
kuinka suuri hallitsija hän todellisuudessa oli.
-
Kuninkaaksi
tultuaan hän oli kaikessa nöyryydessä sanonut profeetta
Naatanille, joka oli kertonut hänelle hänen sukuaan
koskevista Jumalan suunnitelmista: "Mikä olen minä,
Herra, Herra, ja mikä on sukuni, että olet saattanut minut
tähän asti? Mutta tämäkin on ollut vähän silmissäsi,
Herra, Herra, ja niin sinä olet puhunut palvelijasi suvulle
myös kaukaisista asioista." (2. Sam. 7:18-19.) Nöyryys,
joka oli ollut hänelle ominaista, oli kuin poispyyhkäisty.
-
Daavidin
sotapäällikkö Jooab, joka oli hyvin lähellä kuningasta ja
tunsi tämän hyvin, kauhistui väenlaskua. Hän uskalsi myös
sanoa ajatuksensa ääneen: "Herra lisätköön kansan
satakertaiseksi, olkoon se kuinka suuri tahansa. Ovathan he,
herrani, kuningas, kaikki herrani palvelijoita. Miksi herrani
pyytää tätä? Miksi Israel näin joutuisi syntiin
syylliseksi?" (1. Aik. 21:3.)
-
Daavid ei kyennyt
kuulemaan varoitusta. Kansa laskettiin. Siihen meni yli 9
kuukautta.
Muutama sana
kiusauksista
-
Raamatussa on
Daavidin kiusauksesta kaksi eri ilmausta: "Herran viha
syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin
heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja
Juuda" (2. Sam 24:1). Toisessa kohdassa sanotaan: "Saatana
nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan sen
kansan" (1. Aik. 21:1). Kuinka nämä kohdat
tulisi ymmärtää?
-
Kiusaukset
kohtaavat ihmisiä kolmelta taholta. Meitä kiusaa ensiksikin
oma turmeltunut luontomme. " Henki tosin on altis,
mutta ihmisluonto on heikko", sanoi Jeesus
Getsemanessa opetuslapsilleen (Matt. 26:41; ks. myös Matt.
15:19). Kiusaukset tulevat myös ympäröivästä maailmasta.
Siitä Jeesus sanoo mm.: "Voi maailmaa viettelysten
tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla, mutta voi sitä
ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!" (Matt.
18:7.) Perkeleen tunnemme kiusaajana esim. Jeesuksen
kiusauksista.
-
Kiusaukset
kuuluvat elämään syntiinlangenneessa maailmassa. Jokainen
kokee niitä ainakin joissain asioissa, vaikka ei välittäisi
Jumalasta ollenkaan, koska ihminen on luotu moraaliseksi
olennoksi. Mitä lähempänä kukin on Jumalaa, sitä
selvemmin hän niitä tuntee, koska on tullut tuntemaan
Jumalan tahdon ja on siitä riippuvainen.
-
Jumala ei
kuitenkaan kiusaa ketään. Jaakob sanoo kirjeessään: "Älköön
kukaan kiusauksessa ollessaan sanoko: 'Jumala kiusaa minua.'
Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
Kutakin viettelee hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja
houkuttelee. Kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää
se synnin. Kun synti on täytetty, se synnyttää kuoleman.
Älkää eksykö, rakkaat veljeni." (Jaak. 1:13-16.)
-
Jumala sallii
meidän joutuvan kiusauksiin monestakin syystä. On sanottu,
että "vasta koeteltu usko on uskoa". Daavidillakin
oli ollut monia kiusauksia, joista hän oli toiset voittanut,
toisiin langennut. Joskus Jumala ottaa varjelevan kätensä
pois ja antaa meidän langeta, pahastikin, ehkä meidän
itsemme, ehkä toisten tähden - mutta vastuu on meidän.
Meidän on todella aihetta kaikessa nöyryydessä pyytää,
niin kuin Jeesus on opettanut: "Äläkä
saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät
pahasta."
-
Daavidin
kiusauksen taustana on hänen vallantuntonsa, halunsa nähdä
kuinka suuri hän todellisuudessa oli, vanhan miehen
kiinnostus aikaansaannoksistaan. Myös kansassa oli tapahtunut
jotain, minkä vuoksi Jumala tahtoi rangaista sitä. Vastuu
oli kuitenkin Daavidin.
-
Daavid ei tullut
onnelliseksi saatuaan tietää sotaväkensä määrän. "Daavidin
omatunto kuitenkin soimasi häntä hänen laskettuaan kansan,
ja hän sanoi Herralle: "Minä olen tehnyt suuren synnin
tehdessäni tämän. Mutta anna nyt, Herra, anteeksi
palvelijasi rikos, sillä minä olen menetellyt ylen
tyhmästi." (2. Sam. 24:10.)
Jumalan tuomio ja
armo
-
Jumala on pyhä,
eikä katso syntiämme läpi sormien. Hän on myös rakkaus,
eikä anna meidän tehdä mitä vaan puuttumatta siihen.
Jumala sekoitti Daavidin saamat luvut väen määrästä ja
puhutteli samalla häntä ja kansaa siinä vitsauksessa, jonka
he kohtasivat.
-
Daavid sai itse
ratkaista, missä muodossa ottaisi rangaistuksensa. Profeetta
Gaad sanoi hänelle: " Näin sanoo Herra: 'Kolme ehtoa
minä asetan sinun eteesi: valitse yksi niistä, niin minä
teen sen sinulle - - - : "Tuleeko nälkä kolmeksi
vuodeksi sinun maahasi, vai pakenetko kolme kuukautta
vihollisiasi, jotka ajavat sinua takaa, vai tuleeko maahasi
rutto kolmeksi päiväksi? Mieti nyt ja katso, mitä minä
vastaan hänelle, joka minut lähetti.' Daavid vastasi
Gaadille: 'Minä olen suuressa hädässä. Me tahdomme
jättäytyä Herran käsiin, sillä hänen laupeutensa on
suuri. Ihmisten käsiin en halua joutua.' Niin Herra antoi
ruton tulla Israeliin, aamusta alkaen määrättyyn aikaan
asti. Kansaa kuoli Daanista Beersebaan asti 70.000 henkeä.
Mutta kun enkeli ojensi kätensä Jerusalemia kohti
tuhotakseen sitä, Herra sääli kansaa sen pahan tähden,
joka sitä hävitti. Hän sanoi enkelille, joka surmasi
kansaa: 'Jo riittää! Laske kätesi alas.' Herran enkeli oli
silloin jebusilaisen Araunan puimatantereen luona." (2.
Sam. 24:12-16.)
-
Miltä Daavidista
tuntui? Hän sanoi Jumalalle: "Minähän käskin
laskemaan kansan, ja minä siis olen syyllinen syntiin ja
pahaan menettelyyn. Mutta nämä minun lampaani, mitä ovat he
tehneet? Herra, minun Jumalani, sattukoon sinun kätesi minuun
ja isäni perheeseen, mutta ei sinun kansaasi, sille
vitsaukseksi." (1. Aik. 21:17.)
-
Jumala on
armollinen ja laupias. Hän antoi anteeksi.
-
Jumalalle
rakennettiin alttari Moorian vuorelle, samalle vuorelle, jossa
Aabrahamin piti aikanaan uhrata Iisak. Samalle paikalle
rakennettiin Jerusalemin temppeli. Moorian vuori oli myös
Jeesuksen kuoleman paikka.
Pyhän Hengen
voitelemana
Daavid oli sillä
tavalla Pyhän Hengen vaikutuksen alla, että hänen
kirjoittamissaan lauluissa on lukuisia viitteitä Jeesukseen. Kun
Pyhä Henki oli vuodatettu helluntaina, Vanhan testamentin
kirjoitukset alkoivat avautua opetuslapsille uudella tavalla ja he
ymmärsivät messiasprofetioiden täyttyneen Jeesuksessa.
Erityisesti Matteuksella on paljon viittauksia Vanhaan testamentiin,
sillä hän kirjoitti evankeliuminsa juutalaisille (65 viittausta,
joista 34 Jeesuksen puheissa).
Daavid kirjoitti paljon
omista kokemuksistaan. Monet niistä Jeesus sovitti itseensä.
Toisinaan keskellä psalmia on jokin yllättävä lause tai virke,
joka ei sovi Daavidiin ollenkaan, vaan on profeetallinen kuvaus
Jeesuksen persoonasta tai hänen työstään.
Vanhan testamentin
profetiat Jeesuksesta voidaan jakaa kahteen pääryhmään. Toisissa
Jeesusta kuvataan "Herran kärsivänä palvelijana",
toisissa "kuninkaana".
Daavidin profeetallisia sanoja Messiaasta Herran kärsivänä
palvelijana
Ystävän
kavaltamana, Psal. 41:10
"Ystävänikin, johon luotin, joka söi leipääni, nostaa
kantapäänsä minua vastaan."
(Matt. 26:14-16, 47-50.)
Väärät
todistajat, Psal. 35:11-12
"Väärät todistajat astuvat esiin ja tutkivat minulta,
mitä en tiedä. He palkitsevat minulle hyvän pahalla ja
saattavat sieluni yksinäiseksi ja hylätyksi."
(Matt. 26:59-61.)
Vaitiolo
syyttäjien edessä, Psal. 38:13-15
"Ne, jotka etsivät henkeäni, virittävät minulle pauloja,
ja ne, jotka suovat minulle pahaa, puhuvat turmiollisia ja
miettivät petosta kaiket päivät. Mutta minä olen kuin kuuro,
en mitään kuule, kuin mykkä, joka ei suutaan avaa. Olen kuin
mies, joka ei mitään kuule, ja jonka suussa ei ole vastausta. (Jes.
53:7; Matt. 26:62-63; 27:12-14.)
Aiheeto viha, Psal.
69:5; 109:3
"Enemmän kuin hiuksia päässäni on niitä, jotka minua
syyttä vihaavat. Paljon on niitä, jotka tahtovat tuhota minut,
jotka syyttä ovat vihollisiani." "Vihan sanoilla he
ovat piirittäneet minut, ja syyttä he sotivat minua
vastaan." (Joh.
15:23-25.)
Temppelin
puhdistaminen, Psal. 69:10
"Sillä kiivaus sinun huoneesi puolesta on minut
kuluttanut." (Joh.
2:14-17.)
Ihmisten
pilkaamana, Psal. 69:8-9
"Sinun tähtesi minä kärsin herjausta, pilkka peittää
kasvoni. Veljilleni minä olen tullut vieraaksi, olen tullut
oudoksi äitini lapsille." (Matt.
27:39-44.)
Hapanviinin
tarjoaminen, Psal. 69:22
"Koiruohoa he antoivat minun syödäkseni ja juottivat
minulle hapanviiniä janooni." (Matt.
27:34.)
Jeesuksen luita ei
rikottu, Psal. 34:20-21
"Vanhurskaalla on monia kärsimyksiä, mutta Herra vapahtaa
hänet niistä kaikista. Hän varjelee kaikki hänen luunsa: ei
yksikään niistä murru." (Joh.
19:36.)
Jeesuksen
kärsimys, Psal. 22
"2. Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet
kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja? - - - 7.
Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan
hylky. 8. Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua,
levittelevät suutaan, nyökyttävät ilkkuen päätään: 9.
'Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet,
pelastakoon hänet, koska on häneen mieltynyt.' Minä olen kuin
maahan vuodatettu vesi. Kaikki minun luuni ovat irti toisistaan.
Sydämeni on kuin vaha, se on sulanut rinnassani. - - - 16.
Voimani on kuivettunut kuin saviastian palanen. Kieleni tarttuu
suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun. 17.
Koirat piirittävät minua, pahojen sarvi saartaa minua. Käteni
ja jalkani he lävistivät. 18. Minä voin lukea kaikki luuni.
Ilkkuen he katselevat minua. 19. He jakavat keskenään vaatteeni
ja heittävät puvustani arpaa.
Jeesuksen täytetty
työ, Psal. 22:32
"He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle
hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt."
Opetuslapsen
valinta Juudaksen tilalle, Psal. 109:8
"Hänen päivänsä olkoot harvat, ottakoon toinen hänen
kaitsijatoimensa."
(Apt. 1:20.)
Daavidin profeetallisia sanoja
Messiaasta kuninkaana
Ylösnousemus,
Psal. 16:10
"Sinä et hylkää sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi
[ruumiin] maatua."
Jeesuksen
korotus, Psal. 68:19
"Sinä astuit ylös korkeuteen, otit vankeja saaliiksi,
sait lahjaksi ihmisiä." (Ef.
4:8.)
Jeesuksen korotus,
Psal. 110:1,4
"Herra sanoi minun Herralleni: "Istu minun oikealle
puolelleni, kunnes minä panen vihollisesi sinun jalkojesi
astinlaudaksi. - - - Herra on vannonut eikä sitä kadu: 'Sinä
olet iäti pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan.'" (Apt.
2:34; Hepr. 1:13.)
Hepr. 7:21 "Herra on vannonut eikä ole katuva: 'Sinä
olet pappi iäti'."
Takaisin
|